Током протеклих неколико година Исламска Република Иран интензивирала је развој беспосадних ваздухоплова свих врста, од једноставних дронова камиказа до извиђачко-борбених летелица великих димензија и долета.
Тако се, упркос изложености вишеструким међународним санкцијама, ова азијска држава нашла у светском врху када је у питању производња беспилотних летелица, а о њиховом квалитету и ефикасности довољно говоре резултати удара по положајима Исламске државе и искуство из Специјалне војне операције.
Једна од њихових најнапреднијих безпосадних вазухопловних платформи је и "шехид-149", извиђако-борбена летелица коју је дизајнирала компанија "Шехид авијација", а производи добро позната корпорација ХЕСА.
"Шехид-149" је настао развојем летелице "шехид-129" и то захваљујући проучавању заробљених дронова америчке производње. Прве информације о "шехиду-149" појавиле су се крајем фебруара 2020. године, а ваздухоплов је представљен јавности 21. маја 2021. године, на дан завршетка једанаестодневних сукоба израелских и палестинских снага.
У знак подршке палестинским борцима, Иранска револуционарна гарда је својој новој летелици доделила надимак "газа". Летна испитивања и тестови окончани су током априла 2022. године, након чега је истог месеца "шехид-149" уведен у оперативну употребу Оружаних снага Ирана.
Велике димензије и аутономија лета
Осим што представља можда и најспособнији беспосадни ваздухоплов иранске производње, "шехид-149" је, са дужином од 11 м, распоном крила од 21 м и висином од 3,2 м, уједно и један од највећих у својој класи. Максимална полетна маса износи 3,1 тону, док је носивост, у коју спадају наоружање и оптоелектронска средства, око 500 килограма. Стајни трап заснива се на принципу трицикл и састоји се од две главне и једне носне ноге.
Због великих димензија и масе, погонски систем летелице опремљен је турбоелсиним мотором, намењеном за покретање једног пропелера са четири лопатице, смештеном у репу летелице. Ово је први случај употребе турбоелисног погона на иранским беспилотним ваздухопловним платформама.
Иако и даље не постоје прецизни подаци о самом мотору, процењује се да поседује снагу између 650 и 750 кс, као и да може развити максималну, односно брзину крстарења од 400 км/х, тј. 350 км/х.
Плафон лета "шехида-149" је око 10.600 м, док су борбени радијус и максимални долет са оптималном тежином и количином горива, 2.000, односно 7.000 километара. Наведене особине, уз аутономију лета од 35 сати, омогућавају његово ангажовање и прелете изнад територије скоро читавог Блиског истока све до Израела и Турске, чиме су значајно повећане стратешке способности Ирана у овом делу света.
По свом спољашњем изгледу, ова извиђачко-борбена беспилотна летелица недвосмислено подсећа на америчку МК-9 "рипер", а интересантно је да је, у погледу димензија, борбеног радијуса и аутономије лета, "газа" еквивалент како "риперу", тако и руском "сиријусу", о коме је већ било речи.
Наоружање и авионика
Примарне намене летелица ове врсте су ваздушни удари по копненим циљевима и извиђачко-обавештајне мисије, ради прикупљања што веће количине података о положајима, бројности и опремљености непријатељских снага. У складу са тим, "шехид-149" може да носи до 13 вођених ракета ваздух-земља или "једрећих" авио-бомби. Наоружање летелице смештено је у ротирајућем лансеру капацитета пет бомби/ракета, који се налази унутар трупа и на осам подвесних тачака монтираних на крилима.
За сада није познато које би се бомбе и ракете могле наћи у арсеналу "газе", али судећи по томе да је претходник овог ваздухоплова "шехид-129" био наоружан авио-бомбама "садид-345", могло би се закључити да ће управо ово оруђе бити једна од опција. Томе у прилог говори и чињеница да поменуте бомбе појединачно теже око 34 килограма, што би значило да је 13 комада (капацитет "шехида-149") тешко 442 килограма, што се поклапа са горепоменутом носивошћу ове платформе.
Реч је о вођеним, односно "једрећим" високо прецизним авио бомбама цилиндричног облика, израђених од композитних материјала дужине 160 цм и пречника 15 цм. Опремљене су фрагментирајућом бојевом главом, смртоносног радијуса 30 метара, имају опцију инфрацрвеног и ласерског навођења, а првенствено се користе за уништавање ваздухоплова у хангарима и оклопних возила. До сада су употребљаване за дејство по положајима и средствима ратне технике Исламске државе на простору Сирије.
Када је у питању авионика, важно је истаћи да "шехид-149" користи доста напредније оптоелектронске уређаје него остале беспилотне летелице иранске производње, позициониране у предњем делу трупа са видокругом на копно од 360 степени.
У комплет авионике спадају: камера за осматрање у дневним условима, са могућством увећавања слике 100 до 120 пута, путем савремених катадиоптријских сочива, која су први пут инсталирана на неки ирански ваздухоплов; камера за ноћно осматрање; сензор за уочавање инфрацрвеног зрачења; ласерски обележивач; и термовизијска нишанска справа.
Будући да се ради о релативно новој беспилотној извиђачко-борбеној летелици, до сада није забележено њено ангажовање, односно тестирање у реалним борбеним условима. Међутим, Иранска револуционарна гарда је 22. јула 2023. године представила јавности унапређену верзију ове платформе, у ваздухоплвоној бази "Мученик Карими" недалеко од града Кашана у покрајини Исфахан.
Најновија варијанта "шехида-149" има побољшани систем стајног трапа и додатне подвесне тачке, чиме је увећана ватрена моћ ваздухоплова, а његово ватрено крштење ће се највероватније десити у склопу интервенције Ирана против Исламске државе у Сирији и Ираку.