Ратна морнарица Народноослободилачке армије Кине је поморска сила са највећим бројем пловила на свету, а поред квантитета, кинески бродоградитељи су током протекле деценије знатно унапредили и квалитет својих производа. Међу најсавременијим поморским платформама, посебно се истичу бродови класе "тип 055", познате и по НАТО ознаци "ренхај", које многи извори како са Истока, тако и са Запада описују као најмоћније разараче на свету.
Интересантно је да због појединих техничко-тактичких карактеристика САД погрешно класификују ове бродове као крстарице, иако је њихова примарна намена обезбеђивање и пружање ватрене подршке носачима авиона и другим већим пловилима, што их недвосмислено чини разарачима.
Конструкција првог брода класе "тип 055", познатог као "Нанчанг", започета је 2014. године, а у оперативну употребу уведен је у јануару 2020. године. До сада је изграђено укупно осам пловила, од којих је поред поменутог шест уведено у употребу током 2021. и 2022. године, док се на осмом примерку, означеном као "Сјанјанг", тренутно обављају поморска испитивања. Претпоставља се да су још два у фази изградње, а сви бродови конструисани су и поринути на бродоградилиштима Јиангнан у Шангају и Даљан у истоименом граду.
"Стелт" дизајн, погон, савремени радари и системи за електронско ратовање
Приликом дизајнирања класе "тип 055", акценат је стављен на смањивање радарског, инфрацрвеног и акустичног одраза. Ово је постигнуто захваљујући специјално израђеном јарболу, хеликоптерском хангару и командном мосту, интегрисаним са трупом брода, као и заклањањем сидришта, ланаца и друге опреме смештене у предњем делу горње палубе. Управо захваљујући наведеним особинама, бродови ове класе дужине 180 м, највеће ширине 20 м, са газом трупа од 6,6 м, депласманом између 12.000 и 13.000 т и 300 чланова посаде, могу се окарактерисати као "стелт" пловила.
Погон разарача заснива се на принципу ЦОГАГ (Combined Gas and Gas, COGAG) и састоји се од четири поморске гасне турбине КуЦ-280, при чему свака има снагу од 28.000 киловата, па укупна снага износи 112.000 киловата. Турбине покрећу два елисна вратила са управљивим пропелерима и омогућавају максималну брзину пловидбе од 30 чворова, док се највећи домет од око 5.000 наутичких миља, тј. 9.300 километара може остварити при брзини крстарења од 18 човрова,.
Бродови су опремљени радарским системом "тип 346Б", познат и под називима "морска звезда" и "змајево око", са активном фазном антенском решетком, који ради на френквенцијама С-банда и Ц-банда и налази се са спољашње стране командног моста. Додатни радар који ради на френквенцијама Х-банда смештен је на јарболу и због идеалне локације, будући да нема никаквих препрека у видокругу, користи се за прецизно праћење мањих, бржих и "невидљивих" циљева, као и за навођење ракета.
Поред наведених уређаја, разарачи имају и предње трупне, задње вучне и подводне сонаре са могућношћу прилагођавања дубине, навигационе радаре, као и системе за електронско ратовање/електронске противмере инсталиране на надградњи и бочним странама хангара.
Ови системи служе за спровођење електронских напада, као и откривање, праћење, односно класификацију непријатељских радара и других предајника, ради њиховог каснијег ометања употребом ометача.
Једини потенцијални недостатак у домену електронске опреме класе "тип 055", огледа се у непостојању већих купола за комуникационе системе на великим дометима. Иако су бродови опремљени мањим уређајима сателитске комуникације, недостатак поменутих система може представљати озбиљан проблем приликом ангажовања ових пловила на морским површинама далеко од кинеског копна.
Крстареће ракете, прамчани топ, торпеда и средства ПВО – шта све чини ватрену моћ класе "тип 055"?
Имајући у виду чињеницу да се ради о бродовима који су део борбених група за пратњу и подршку кинеских носача авиона, разарачи класе "тип 055" опремљени су великом количином разноврсног наоружања.
Највећу пажњу од њих свакако завређују два универзална система за вертикално лансирање са укупно 112 лансирних цеви, постављени на прамцу испред командног моста и у задњем делу брода испред хеликоптерског хангара. Прамчани систем састоји се од 64 лансирне цеви, распоређених у конфигурацији 8х8, док се крмени састоји од 48 лансирних цеви, у конфигурацији 6х8.
Будући да је реч о универзалним лансерима, помоћу ових система може се лансирати више врста противваздухопловних, противбродских, противподморничких ракета и торпеда са ракетним погоном. У домену ПВО, лансери могу користити ракете: ХХКу-9 домета 250 км по даљини, односно 50 км по висини; ХХКу-16 домета 40 км до даљини, односно 18 км по висини; и ДК-10 домета 50 км по даљини, 20 км по висини, примарно намењене за извоз.
Када је у питању сегмент противбродске борбе, постоји опција наоружавања разарача различитим крстарећим ракетама са вертикалним лансирањем и то: ЈЈ-18а домета 290 наутичких миља (540 км), са бојевом главом која тежи између 140 и 300 кг; ЈЈ-100 домета 800 км, уз могућност ношења нуклеарне или конвенционалне бојеве главе тежине 500 кг; и ЈЈ-83 домета 120 км, са високо-експлозивном фрагментирајућом бојевом главом тежине 190 кг. На крају, за дејство по непријатељским подморницама ови системи могу лансирати Ју-8 торпеда са ракетним погоном.
Предност универзалних лансера огледа се не само у коришћену ракета са различитом наменом, већ и у могућству употребе ракета са "врућим" и "хладним" вертикалним лансирањем. Наиме, основна разлика између ова два типа је што се код ракета са "врућим" лансирањем главни погонски мотор активира док се она налази у лансеру; а у случају "хладног" лансирања, ракета се прво избацује из лансера, уз помоћ додатака као што су генератори са компресованим гасовима, након чега следи паљење мотора ракете.
Поред система за вертикално лансирање, разарачи су опремљени и: прамчаним бродским топом Х/ПЈ-45 у калибру 130 мм, који је настао обрнутим инжењерингом руског АК-130 са две цеви; лансерима торпеда пречника 324 мм, за противподморничко ратовање на малим дометима; противваздухопловним топом кратког домета Х/ПЈ-11 са 11 цеви, у калибру 30х165 мм, позиционираним испред командног моста; и средством ПВО кратког домета ХХКу-10, са 24 лансирне цеви, уграђеним на крову хеликоптерског хангара. Поред сопственог наоружања, бродови класе "тип 055" се у противподморничкој борби, могу ослонити и на два хеликоптера, З-9 или З-20Ф, који су смештени у хангару.
Такође, ови разарачи имају и средства за противмере у виду диспенсера мамаца, инсталираних на бочним странама крменог дела надградње, намењених за избацивање: инфрацрвених мамаца, патрона пуних плеве за заслепљивање радара, активних варалица опремљених малим ометачима и противподморничких ракета за дејство при малим дубинама.
Из свега наведеног потпуно је јасно због чега се баш разарачи класе "тип 055" сматрају најмоћнијима на свету, а због њихове примарне намене њихов даљи развој не треба доводити у питање. Наиме, кинеским носачима авиона неопходна је пратећа флота, односно борбена група за подршку, како би искористили свој пун потенцијал у борби за доминацију светским морима. Стога је после дужег времена НР Кина преусмерила приоритет производње са носача на друга помоћна пловила, међу којима и "тип 055", па у догледној будућности можемо очекивати интензивирање изградње и увођење додатних разарача у оперативну употребу.