"Џенерал дајнемикс" је широј јавности у уторак представио "абрамс икс", најновији модел америчког борбеног тенка, чије је старије верзије Вашингтон обећао Кијеву.
Имајући у виду да је сукоб у Украјини поново указао на значај тенкова у савременим окршајима, али и на то да је западна техника далеко од чудесног оружја, аналитичар Илија Цуканов је у тексту за "Спутњик интернешенел" упоредио најновију генерацију главног америчког борбеног тенка са његовим руским панданом.
Карактеристике новог "абрамса"
Иако изгледа слично стандардном "абрамсу", "абрамс икс" је тежак свега 49 тона односно 17 тона је лакши од потпуно опремљеног "абрамса М1." Труп тенка је дугачак 7,9м, широк 3,6 а висок 2,3 метра.
Прототип поседује даљински управљану борбену станицу са топом глатке цеви "XM360" калибра 120 мм. Кокпит има места за тројицу војника, односно тенк не захтева пуниоца као засебног члана посаде.
На снимцима се види да купола укључује и аутоматски топ "XM914" калибра 30мм, као и спрегнути митраљез калибра 7,62мм.
Како истиче "Спутњик", нови "абрамс" ће се ослањати на вештачку интелигенцију како би растеретио посаду, што укључује идентификацију и одређивање приоритетних циљева, као и комуникацију са пријатељским извиђачким и јуришним дроновима.
Очекује се да ће тенк садржати двоструке дневно/ноћне панорамске термалне нишане од 360 степени – по један за команданта и нишанџију.
"Џенерал дајнемикс" такође планира да "абрамс икс" опреми електронском архитектуром следеће генерације "каталист" која се може наћи у произвођачевим беспосадним борбеним роботима, а која им омогућава да се самостално крећу по терену и избегавају препреке.
Иако није експлицитно потврђено, ово би могло омогућити новом "абрамсу" да делује потпуно самостално, напомиње аутор за "Спутњик".
Хоће ли "абрамс икс" уопште ући у употребу?
Вероватно једна од најзначајнијих карактеристика тенка је његов хибридни дизел мотор, који би у теорији могао побољшати економију потрошње горива до 50 одсто у односу на "абрамс м1", чија је потрошња горива међу највећима у својој категорији.
Ово би, такође у теорији, омогућило новом "абрамсу" да се, укључивши електрични режим рада мотора, нечујно "пришуња" непријатељским позицијама — уз услов да овај гломазни тенк не буде претходно запажен са неколико километара раздаљине.
Непознато је да ли ће Пентагон дати "Џенерал дајнемиксу" одобрење за даља истраживања и припрему за индустријску производњу овог тенка, напомиње "Спутњик".
Да ли је "абрамс икс" америчка "армата"?
Стручна и шира јавност није могла да не примети неке сличности између новог "абрамса" и руског модерног тенка ограничене производње "армата", а међу најуочљивијима су беспосадне куполе, трочлана посада, аутоматски пуњач, и планови за интеграцију вештачке интелигенције.
Руски војни коментатор и оснивач портала "MilitaryRussia.ru" Дмитриј Корнев каже за "Спутњик" да и "абрамс икс" и "армата" имају потенцијал да постану главни борбени тенкови држава из којих су проистекли, додавши да је очигледно да се руски и амерички тенкови супарници, "барем на папиру."
"Ми већ имамо 'армату', односно барем се већ тестира. Постоји чак и ограничена серијска производња; производи се, пролази тестове војске. 'абрамс икс' је и даље само прототип. Ово је једини примерак, а још није ни експериментални тенк", напоменуо је Корнев.
Корнев је указао на неколико истакнутих разлика између два тенка, попут главног топа калибра 120мм код "абрамса", у поређењу са главним топом калибра 125мм код "армате".
"Изгледа да је наш мало већи, а поред тога, за 'армату' се развија потенцијална варијанта топа калибра 152мм. Када се појави, јасно је да ће ватрена моћ 'армате' бити далеко већа", истакао је.
Он додаје да се дизајн и распоред компоненти "абрамса икс" не разликује суштински у односу на своје претходнике, за разлику од његовог руског пандана.
"'Армата' је заиста тенк засебне генерације – и има модуларни дизајн, односно одвојене модуле: посебан модул за посаду, одвојени модул одељка за мотор и пренос, посебан борбени модул", каже руски стручњак, напоменувши да "абрамс икс" нема ову врсту модуларног дизајна.
Једина компонента која заиста предсатвља предност "абрамса икс" у односу на свог руског такмаца јесте хибридни дизел мотор, истиче Корнев.
"Имаће електрични погон, а покретаће га дизел мотор – са принципом рада сличним оном код хибридних аутомобила. Планирају да преполове потрошњу горива – то је прилично значајна предност", нагласио је он, истичући да хибридни мотор значи мању масу, смањен ниво буке и потенцијално побољшано убрзање.
Међутим, што се оклопа тиче, руски тенк је супериорнији.
"'Армата' је један од најбоље заштићених тенкова на свету. Има динамичку заштиту, размакнути оклоп, паметне димне гранате и опцију за комплекс активне заштите. 'Абрамс икс' је једноставнији. Односно, иако је могуће поставити динамичку заштиту на тенк, најједноставнији модели могу имати само размакнути оклоп, понекад уранијумске уметке. Тачан састав оклопа је још непознат, али ће највероватније имати мању заштиту од 'армате', а можда чак и од 'Т-90М пробој', руског тенка треће генерације", каже руски стручњак.
Поврх тога, Корнев истиче да ће "армата" бити јефтинија, иако су оба тенка баснословно скупа (примера ради, једна "армата" кошта колико и неколико тенкова 'Т-90М'), а Корнев истиче да нема много смисла поредити руске и америчке тенкове "један на један".
"Америчка опрема је традиционално скупља, кошта један и по пута више од сличне опреме која се производи у Русији. То се односи и на авионе, пројектиле, подморнице, бродове. Њихов војноиндустријски комплекс је скуп, али за то имају новца", резимирао је посматрач.
"Украјинске лекције"
Усред многих "украјинских лекција" из модерног ратовања, корисници друштвених мрежа и стручњаци су истекли да, иако значај тенка на бојном пољу није опао од краја Другог светског рата, тенк сам по себи не значи много без ваздушне подршке, а пролиферација јефтиног ратног оруђа као што су дронови значи да скупи тенк нове генерације може бити разнесен као и било који други, истиче "Спутњик".
Други су истакли да у САД постоји само једна активна фабрика за производњу тенкова која месечно произведе 10-15 примерака уз употребу реновираних трупова, те да је мало вероватно да ће "абрамс икс" "бити доступан у скорије време, ако икада и буде, имајући у виду тег који државни дуг од 32,7 билиона представља за привреду САД.