Компанија "Бекс шип менаџмент", коју је основао турски магнат чарапа и доњег веша трансформисала се у једног од највећих светских бродовласника који превози руску нафту, пише "Волстрит џорнал".
Фирма је купила је 37 бродова од 2021. године, од којих су многи стари нафтни танкери, потрошивши више од пола милијарде долара за нешто више од две године и повећавши вредност своје флоте 10 пута.
Компаније као што је "Бекс" су кључни елемент у покушајима Русије да настави да снабдева свет својом нафтом, наводи лист.
Такозвана "руска флота духова" сада укључује стотине пловила широм света, од којих су многи у власништву компанија у Грчкој, Индији и Уједињеним Арапским Емиратима, као и Турској. Многи избегавају санкције Запада радећи ван уобичајених индустријских стандарда, често се одричући осигурања код глобалних мрежа које осигуравају око 90 одсто светске комерцијалне испоруке. Неки користе паралелни руски систем осигурања успостављен од почетка рата.
Пловила су стара, често 20 година или више, и више пута су мењала власника, што изазива забринутост за безбедност и животну средину, тврди "Волстрит џорнал".
Турске компаније, укључујући "Бекс", посебно их брину. Фирма са седиштем у Истанбулу купила је најмање 36 пловила која нису наведена као осигурана што, у тумачењу "Волстрит џорнала", само скреће пажњу на слабо спровођење санкција Русији упркос покушаја председника Реџепа Тајипа Ердогана да поправи затегнуте односе са САД.
Од фебруара ове године, "Бекс" је био четврти по величини бродовласник у руској трговини нафтом, према подацима о транспорту које је анализирао "Глобал витнес", група за борбу против корупције која је водила кампању у име Украјине за оштрије санкције.
Крег Кенеди, енергетски аналитичар и бивши финансијски саветник који проучава руску флоту духова у Дејвис центру за руске и евроазијске студије на Харварду, каже да су стари бродови "темпирана бомба која откуцава".
Стари или не, тек бродови носе руску нафту, а западне санкције не функционишу. Цена руске нафте премашила је 60 долара по барелу што је горња граница коју је поставила Група седам, а аналитичари процењују да се велики део пошиљки продаје по много вишим ценама.
Амерички званичници тврде да је Турска центар за кршење руских санкција - имају флоту духова, њихове луке су отворене за санкционисане руске теретне бродове...
"Имамо стални дијалог са турском владом о овим питањима", рекао је неименовани западни дипломата, мислећи на разговоре америчке владе са турским државним и приватним сектором. "Наша искрена је нада да избегнемо сценарио у којем ће нека турска компанија бити санкционисана, а радили смо и са владом и са приватним сектором како бисмо их обавестили о веома стварним ризицима", упозорио је дипломата.