Си-Ен-Ен: Зашто авиони Ф-16 нису никакав "сребрни метак" за Украјину?

Идеја да би Ф-16 решили све украјинске проблеме није одржива и превише је опасна, оцењује за Си-Ен-Ен виши саветник у Центру за стратешке и међународне студије Марк Кенсијан

Украјинцима су амерички ловци Ф-16 хитно и преко потребни. Руска надмоћ у ваздуху, посебно на јужном фронту, зауставила је напредак украјинске контраофанзиве и нанела велике губитке украјинским јединицама. Међутим, када ће заиста Ф-16 летети на фронту и колику ће тамо заиста разлику направити, зависи од много чинилаца и остаје под знаком питања, пише Си-Ен-Ен.

Иако портпарол украјинског ваздухопловства Јуриј Ихнат верује да би две ескадриле, свака од по 12 авиона промениле ситуацију на бојном пољу, Ф-16 се никада није борио против руске противваздушне одбране у стварном свету, додаје се.

Идеја да би Ф-16 решили све украјинске проблеме на фронту није одржива и превише је опасна, оцењује за Си-Ен-Ен виши саветник у Центру за стратешке и међународне студије Марк Кенсијан.

Тешка обука

Прве групе украјинских пилота се већ обучавају на америчким летелицама у Данској, Румунији и Сједињеним Државама. Њихова обука трајаће дуже од три или четири месеца, колико се начелно препоручује за који немају искуства са западним борбеним авионима.

За почетак, огромна је разлика између основне обуке (полетање, летење, слетање) и деловања у борби у домету добро утврђене руске ПВО.

"Биће нам потребно око шест месеци да научимо како да се боримо са њима и користимо пројектиле", признао је портпарол украјинског ваздухопловства.

Министар одбране Украјине Алексеј Резњиков рекао је да је "шест до седам месеци за обуку минималан период који треба озбиљно узети у обзир".

Чак је и тај рок амбициозан, упозорава Си-Ен-Ен. Западним пилотима који се обучавају на другим авионима потребно је око девет месеци за достизање потпуне стручности, при чему ни то не укључује обуку за специфичне борбене сценарије. 

Такође, изглед пилотске кабине Ф-16 је много другачији од оног у МиГ-29 – млазњаку из совјетске ере којим су обично летели украјински борбени пилоти.

На све то – потребно је да пилоти који се обучавају знају енглески језик. Ихнат каже да се енглеским служи око 30 пилота украјинских ваздухопловних снага, што је апсолутни минимум потребан да се одржавају две ескадриле.

"Проблем је у томе што морају да пређу на авион који има гомилу система које раније нису видели, плус постоје читаве стратегије ваздушног рата које користе САД и НАТО, а које Совјети нису користили", наводи Кенсијан. 

Тешко одржавање

Ф-16 захтева много више одржавања него просечан ловац из совјетске ере, што би за Украјинце био велики изазов.

Саговорник Си-Ен-Ена објашњава да је за Ф-16 потребно 16 сати одржавања по сату лета. Летење је притом, по цени од скоро 27.000 долара по сату, прилично скупо.

Извештај Генералног рачуноводственог уреда САД-а од прошле године рангирао је Ф-16 као један од најтежих авиона америчких ваздухопловних снага за одржавање.

Командант америчких ваздушних снага у Европи Џејмс Б. Хекер рекао је да тај амерички авион неће бити у Украјини до следеће године. 

Раније овог месеца је за медије рекао да Ф-16 "неће бити инстант решење због ког ће одједном почети да обарају СА-21 (руске ракете земља-ваздух)".

Секретар америчких ваздухопловних снага Френк Кендал поновио је рекао да ће Ф-16  Украјинцима "обезбедити способности које тренутно немају, али да то неће бити драматична промена у игри".

Како подсећа Си-Ен-Ен, последњи јавно признати губитак Ф-16 у борби био је израелски авион који је оборила сиријска противваздушна одбрана (коју је обезбедила Русија) у фебруару 2018. Скоро 20 година пре тога, за време НАТО агресије 1999. године, амерички Ф-16 оборила је Војске Југославије.

Украјински пилоти, који лете непознатим авионом, суочиће се са много већом претњом од напредније руске противваздушне одбране, укључујући С-400, најновији и најспособнији руски ракетни систем земља-ваздух.