Свет

Кијев на бофл дронове потрошио 17,6 милиона долара

Од наручених 55 дронова, украјинска компанија војсци је испоручила само четири, од којих су на тестирању једном отпала крила, други је изгубио везу са контролом на земљи, а трећи није ни полетео
Кијев на бофл дронове потрошио 17,6 милиона долара© Tanjug/AP Photo/Libkos

Компанија за производњу дронова није успела да испуни уносан уговор са украјинском војском, па је од више од педесет наручених летелица испоручила свега неколико, објавио је "Бихус.инфо".

Украјински авио-системи (УАС) нису успели да испуне рок да војсци обезбеде 55 извиђачких беспилотних летелица ХАВК средином августа, испоручивши само четири, од којих је само једна била способна за лет у ваздуху.

ХАВК је мала извиђачка беспилотна летелица која може да достигне брзину до 55 километара на сат, према подацима компаније УАС.

Свака летелица кошта више од 14,5 милиона гривни (скоро 400.000 долара), док је цео уговор вредан 807 милиона гривни или готово 22 милиона долара, са најмање 17,6 милиона долара плаћених компанији унапред, наводи украјински "Бихус.инфо".

Новинари овог медија присуствовали су неуспелим тестирањима дронова током којих је само један успео да покаже пристојне перформансе и био је прихваћен од стране војске. Један од дронова је више пута губио везу са земаљском контролом у току лета, док је други остао без крила и срушио се. Трећи уопште није успео да полети, пренео је РТ Интернешенел наводе украјинског медија.

УАС се доводи у везу са Бориславом Розенблатом, бившим послаником и блиским сарадником бившег украјинског председника Петра Порошенка. Розенблат је више пута био умешан у разне корупционашке скандале, а на крају је лишен мандата 2017. због истраге о илегалном рударству и трговини ћилибаром.

Након неуспешних испитивања ХАВК-а, компанија је успела да војсци испоручи још 11 дронова тог типа, навео је Розенблат. Није одмах било јасно да ли су новији дронови боље прошли током испитивања и да ли у она уопште обављена, напомиње се у тексту.

УАС је обезбедио свој први уговор за испоруку девет беспилотних летелица ХАВК Кијеву 2018. године. До стварне испоруке је, међутим, дошло тек након што је избио сукоб између Русије и Украјине, пошто су произвођач и војска били увучени у правну битку због пропуштених рокова и надуваних цена беспилотних летелица.

Министарство одбране Украјине саопштило је да није добило негативне повратне информације о дроновима током сукоба.

Све то није била препрека за нови велики уговор за још 55 дронова. Уговор је потом изазвао поделу унутар саме компаније УАС, њен заштитни знак и административне делове је на крају контролисао Розенблат, док је производне јединице водио суоснивач компаније Константин Пожидајев.

Унутрашњи сукоб је наводно изазвао спор око надуваних цена дронова, који је укључивао поврат од 30 одсто који је Розенблат понудио званичницима министарства одбране, додаје се у тексту.

Сукоб унутар компаније је такође довео до промена на ХАВК беспилотним летелицама, а каснији модели су направљени коришћењем нових компоненти.

Према наводима "Бихус.инфо", Розенблат је признао да су унете промене, тврдећи да су оне заправо "надоградња".

Током суђења средином августа, бизнисмен је признао да компанија има само 12 комплетних ХАВК летелица у залихама, са компонентама за израду око 18 других, што је знатно мање од унапред поручених 55 јединица.

Он је за ситуацију окривио антикорупцијску истрагу УАС-а, чија је имовина замрзнута. До сада, дебакл ХАВК-а није изазвао никакве последице од стране Министарства одбране, јер је рок испоруке једноставно померен на октобар.

image