Произвођачи аутомобила прикупљају мноштво података о возачима и путницима - неки чак прате сексуалну активност возача - показао је нови извештај Мозила фондације.
Преглед 25 марки аутомобила и 15 аутомобилских компанија који је фондација објавила ове седмице показао је да је јапански произвођач аутомобила "Нисан", наводно, наговестио да би могао да продаје информације о сексуалној активности возача и путника, обавештајне податке и здравствене дијагнозе агенцијама за спровођење закона и другим компанијама. Немачки произвођач "Фолксваген" саопштио је да може да снима гласове возача како би их профилисао за циљане огласе.
"Количина података коју су ове аутомобилске компаније отворено рекле да би могле да прикупе била је шокантна", рекла је Џен Калтрајдер, водећи истраживач у Мозила фондацији. "Као да их нико никада није позвао на одговорност или им постављао питања о приватности, па они једноставно укључују све".
Европљани су - у принципу - више заштићени од злоупотребе својим законом о приватности, Општом уредбом о заштити података (ГДПР), али Калтрајдер каже да се закон слабо примењује код аутомобилских компанија.
Калтрајдер и други истраживачи су прегледали политике приватности аутомобилских компанија и преузели њихове апликације у Немачкој, Француској, САД, Јапану и Јужној Кореји. Открили су да индустрија преноси огромне количине података кроз десетине сензора и технологије уграђених у новије моделе аутомобила који израчунавају тежину људи док седе, снимају аутомобил изнутра и споља камерама, слушају разговоре преко микрофона и прате кориснике преко повезаних апликације на паметним телефонима, пише "Политико".
"Не ради се више само о продаји аутомобила да би зарадили новац. Ради се о прикупљању података, а затим о коришћењу тих података за зарађивање новца", рекао је Калтрајдер, додајући да се чини да аутомобили имају лошију "праксу приватности" од апликација за ментално здравље, паметних кућних уређаја или преносивих уређаја као што су повезани слушалице и фитнес трекери.
Истраживачи су такође открили да 84 одсто прегледаних марки аутомобила може да дели и продаје податке другим компанијама као што су брокери података, што је тржиште вредно стотине милијарди евра. Нешто више од половине брендова је навело да могу да деле податке са владом и органима за спровођење закона када се то од њих затражи, а не када добију судски налог.
Истраживачи су такође истакли да људи ретко имају прилику да експлицитно и свесно пристану на правила приватности својих аутомобила. Аутомобилска компанија "Субару" је, на пример, навела да сама чињеница да је путник у једном од њених аутомобила подразумева пристанак на њихову политику приватности, наводи се у извештају.
У неким случајевима, европски регулатори су се обрачунали са аутомобилском индустријом. "Тесла", чије је европско седиште у Холандији, морао је да уведе измене у своје камере које снимају околину у марту на захтев холандског регулатора за заштиту података. "Фолксваген" је кажњен са нешто више од милион евра откако је ГДПР ступио на снагу.
Портпарол "Фолксвагена" за дигитална питања Камила Џоана Лорес навела је у саопштењу да компанија прикупља, обрађује, користи и чува личне податке "само у складу са законским захтевима".