Амерички конгресмен Даг Ламборн послао је премијеру Андреју Пленковићу писмо у којем износи озбиљне оптужбе на рачун хрватских институција и захтева одговоре о блокираним америчким улагањима, системској корупцији и злоћудном утицају Русије на Хрватску.
Ламборн је Пленковићу поставио шест питања и дао му рок да одговори до 30. септембра.
Реч је конгресмену из редова Републиканске странке, у конгресу је од 2007. и актуелни је потпредседник Пододбора за стратешке снаге и виши члан Одбора за оружане снаге Заступничког дома. Исто писмо Ламборн је упутио и америчком државном секретару Ентонију Блинкену.
Из постављених питања је видљиво да је посебно усредсређен на сумње везане за Луку Ријека и саобраћај који кроз њу пролази, али и за случај луксузне јахте Ирина ВУ бивше супруге санкционисаног руског олигарха Алишера Усманова (који, додуше, пориче све везе с јахтом) која плови под хрватском заставом, а чији је изненадни нестанак из хрватских територијалних вода изазвао скандал почетком ове године. Хрватска посада јахте која је испловила из марине Бетина ухапшена је због кршења међународних санкција, али убрзо је пуштена да се брани са слободе.
Конгресмен у писму, које преносе хрватски медији, пита и када ће Хрватска уклонити баријере америчким приватним инвестицијама које не плаћају мито, односно зашто Хрватска и посебно град Ријека користи, како наводи, изнуђивачке праксе према америчким инвестицијама и поткопава Уговор између Владе Хрватске и Владе САД о подстицању и узајамној заштити улагања који је ступио на снагу 20. јуна 2001. године.
Ламборн, између осталог, пита зашто хрватске власти нису затражиле помоћ од америчких власти у случајевима сумње на међународно прање новца у Хрватској с новцима који потиче из Ирана, Нигерије, Русије, Лихтенштајна, Чешке Републике и Кине..., као и ко су стварни власници стратешке инфраструктуре унутар и ван Луке Ријека и компанија које примају средства америчких пореских обвезника.
Такође, пита ко су концесионари, односно стварни власници неких фирми, међу којима је Гасфин која, наводи, поседује оближње земљиште, потребно за развој фазе 2 ЛНГ терминала на острву Крку, затим Грађевинске фирме ГП Крк и њених подружница које су добиле сваки грађевински уговор за пројекте које финансирају амерички порески обвезници у граду Ријека, као и Бродоградилишта "Виктор Ленац" које поправља бродове америчке морнарице.