Како се калио челик: Американци би да граде ледоломце, али не знају како

САД имају само два поларна ледоломца, Русија три туцета

Програм вредан 13,3 милијарде долара за заштиту америчких интереса на Арктику налетео је на стари индустријски изазов: сечење и обликовање дебелог, каљеног челика.

Амерички званичници журе да набаве нове поларне ледоломце јер једном од само два којима обалска стража сада плови истекао је рок трајања, а други који је додељен Арктику сваке зиме се извлачи на суво. Испорука првог новог ледоломца померена је са 2024. на 2028. годину, док се дизајнери, инжењери и заваривачи боре са нечим што САД нису урадиле деценијама: поуздано обликовање каљеног челика дебљине више од једног инча (око 2,5 центиметара) у закривљени, ојачани труп брода, пише "Волстрит џорнал".

Обалска стража није поринула нови тешки ледоломац од 1976. године, а то значи да амерички бродоградитељи морају поново да уче како да пројектују и изграде специјализовано пловило, кажу званичници у индустрији и влади.

Технички изазов рада са специјалним челиком је додатно појачан недостатком радне снаге у читавој индустрији и пандемијом коронавируса.

Повлачење морског леда на Арктику због климатских промена, парадоксално, повећава потребу за ледоломцима и другим пловилима, која могу да поднесу тешке услове у и око Арктичког океана, кажу званичници. Промет руских бродова у северним деловима света је у порасту.

За Обалску стражу, огранак оружаних служби који је део Одељења за унутрашњу безбедност, циљ је да се формира нова класа наоружаних ледоломаца - названих поларни безбедносни секачи - који могу да се баве проблемима у распону од еколошких катастрофа до стратешке конфронтације у леденим водама. Укупни процењени трошкови овог програма порасли су на 13,3 милијарде долара у 2021. са 9,8 милијарди долара у 2018, показују подаци Државне канцеларије за одговорност.

Ледоломац "Хили", који се користи у научне сврхе и обично додељује Арктику, мора да пролази кроз поправке и ремонт сваке године у Калифорнији или Вашингтону. Други, тешки ледоломац "Полар стар", ближи се крају свог века трајања.

Поређења ради, Русија има више од 30 ледоломаца погодних за Арктик, жали се Обалска стража САД, а Кина четири, укључујући два истраживачка брода за пробијање леда који се редовно појављују на северу. Амерички званичници тврде да је реч о стратешким бродовима, Пекинг - да наука покреће њихове арктичке амбиције.

Русија и Кина такође повећавају сарадњу у Беринговом мору и на Арктику.

"Морамо да повећамо присуство наше морнарице и обалске страже на Арктику и побољшамо наше одвраћање на Пацифику", рекао је сенатор Роџер Викер из Мисисипија, највиши републиканац у сенатском Комитету за оружане снаге. "Без монументалних улагања у наша бродоградилишта и одбрамбену индустријску базу, нећемо моћи да обезбедимо америчку доминацију у поморском домену".

Поред снажног погонског система, кључна карактеристика тешког поларног ледоломца је његов дебели труп, којем је потребна додатна чврстоћа, уоквиривање да би се ојачао облик и глатке кривине за маневрисање у морском леду, кажу официри Обалске страже.

Постојеће машине и вештине за изградњу трупа већине океанских пловила нису довољне за специјализоване ледоломце. Плоче трупа захтевају легуру рађену по мери и специјалну топлотну обраду, са процесом формирања и заваривања масивних закривљених плоча.

"Челици веће чврстоће захтевају веома веште људе", каже Џеф Москалук, виши потпредседник компаније "ССАБ Америкас", добављача челика за програм ледоломаца. "Не можете га третирати исто као и било који други комад челика. Потребно је да издржи тешке ударце".

Поред техничког изазова, америчка бродоградилишта имају проблем и са недостатком бродоградитеља. Према подацима Федералних резерви, запослених у бродоградњи било је само 154.800 у јулу. На врхунцу, током Другог светског рата, у овој индустрији радило је 1,3 милиона људи.

"Један од изазова је радна снага – добијање квалификованих заваривача", рекао је Боб Мерчент, бивши извршни директор "ВТ Халтер марине", компаније која је добила уговор за изградњу поларних бродова, али су пандемија и друга кашњења успорили пројектовање и инжењерске радове и спречили почетак изградње.

Када су 2022. два џиновска руска ледоломца поринута у Санкт Петербургу, "Халтер марин" је коначно требало да почне изградњу првог ледоломца, али је компанија, која је била у власништву државне сингапурске фирме са кинеским клијентима, продата је "Болинџеру". Америчким ледоломцима је била потребна већа компанија са више ресурса да заврше радове на дизајну и почну да раде са челиком, кажу људи упознати са програмом.

Тек у августу је "Болинџер" почео да тестира, сече и склапа челичне прототипове модула који би могли да постану део новог ледоломца, под условом да модули прођу тестове. У међувремену, компанија ће запошљава и обучава више радника у бродоградилишту. Пуна изградња би могла да почне следеће године.

"Поново учимо како да направимо овај тип брода", рекао је менаџер програма, капетан Обалске страже Ерик Дри.