Да ли је нестали Ф-35 био хакован?

На хиљаде је слабих тачака преко којих хакер може да приступи софтверу авиона, каже бивши амерички маринац Ден Гразијер

Бивши званичник америчке одбране, некадашњи маринац Ден Гразијер, који је годинама упозоравао на сајбер рањивост авиона Ф-35 верује да су управо грешка у софтверу или сајбер напад могли да доведу до квара на летелици која је овог викенда нестала изнад Јужне Каролине.

"Постоје хиљаде тачака за могући улазак и слабости, уз помоћ којих хакер може да приступи софтверу", рекао је он за "Дејли мејл".

Гразијер тврди и да је Пентагон врло добро свестан грешака у софтверу још од 2017. године, када је спроведено његово тестирање. Истрага је, заправо показала да је у целој флоти Ф-35 за мисију способно само 26 посто летелица. Проблеми међутим, тек треба да буду отклоњени.

Ови недостаци могли би да дозволе злонамерним актерима да покваре читаву флоту, зауставе надоградњу софтвера, преузму оружје и украду критичне податке о перформансама, што се, како "Дејли мејл" наводи, догодило приликом пробоја авиона 2007. године. 

Портпарол Заједничког програма Ф-35 рекао је за овај медиј да о сајбер способностима или мерама заштите неће разговарати "из разлога оперативне безбедности".

Пентагон је одбио да прецизира шта је изазвало оно што је окарактерисано као "несрећа", иако Гразијер верује да је могуће да је летелица хакована.

"Ако бих морао да се кладим око тога, то је био квар на том конкретном авиону, али могао би бити и већи проблем са флотом", рекао је Гразијер наводећи да софтвер представља "задњи улаз за хакере", пошто је у питању огромна информациона мрежа повезана са интернетом, којој се може приступити исправним нападима.

Технологија у млазњаку је тајна, али ради на "Локид Мартиновом" аутономном логистичком информационом систему (АЛИС). АЛИС интегрише различите могућности, укључујући операције, одржавање, прогнозе, ланац снабдевања, услуге корисничке подршке, обуку и техничке податке.

"Револуционарни" софтвер америчке авио-компаније био је на удару специјалног тима хакера америчке морнарице који су 2012. приступили напредном логистичком систему.

Владина канцеларија за одговорност (ГАО), нестраначка владина агенција, изразила је 2016. сталну забринутост за безбедност међу особљем АЛИС-а, посебно када се преносе подаци између класификованих и некласификованих сервера и како су ЦПЕ и АЛОУ јединствене тачке квара.

"Велика забринутост у вези са АЛИС-ом је то што је толико повезан и прикупља податке од свих корисника Ф-35 широм света да постоји много потенцијала и улазних тачки за потенцијалног хакера", каже виши сарадник за војно ваздухопловство на Међународном институту за стратешке студије Даглас Бари.

ГАО је такође 2020. открио да су кључни подаци које је АЛИС требало да аутоматски прикупи често нетачни или обмањујући, тако да и Гразиер и други упозоравају да АЛИС може бити инфилтриран злонамерним софтвером који обмањује систем како би га кришом хранио лажним информацијама, избацујући из употребе "здраве" летелице.

"То је као дигитални јорган који свуда има закрпе, што ствара много потенцијалних фактора напада", рекао је Гразиер.

Упркос свим уоченим недостацима и рањивостима система, од њега се не одустаје.

"Са свим овим новцем који је уложен, политичари и добављачи нерадо гласају против програма Ф-35. Поврх тога, ту су и директни политички доприноси – 'Локид' шири много новца около. Они дају доприносе за кампању", рекао је Гразиер.