Сукоб у Украјини натерао ЕУ да размотри своју војну мобилност, Британија се придружила

Европска комисија представила Акциони план за војну мобилност

Ситуација у Украјини натерала је Европску унију да војну мобилност - способност брзог премештања тенкова, ракета, људи и муниције широм континента, стави међу своје приоритете.

Због тога је Европска комисија у четвртак представила нови акциони план који има за циљ да ојача способност блока да се брани "када удари криза".

До недавно, идеја о трошењу новца за јачање мостова и железница како би се омогућио пролазак тенка "леопард" тешког 60 тона изгледала је као бесмислено враћање у Хладни рат. Руска специјална војна операција у Украјини је то променила.

"Безбедносно окружење у Европи се драматично променило. Од прошлог фебруара, рат се вратио на наше границе", рекао је високи представник ЕУ за спољну политику и безбедност Жозеп Борељ.

Извршна потпредседница Комисије Маргрета Вестагер поручила је неопходно уверити се да војска чланица може брзо да се креће када дође до кризе.

"Да мостови и путеви који се користе за свакодневна путовања могу да издрже тешка возила војске; да војни камиони и контејнери могу неприметно да прелазе границе широм Уније", поручила је  Вестагер

Акциони план има за циљ да прилагоди транспортне коридоре блока тако да они такође могу да издрже тешке и велике војне транспорте, поједностви бирократију која отежава прекогранични транспорт војне опреме, заштити инфраструктуру од сајбер напада и ојача сарадњу са партнерима, укључујући НАТО, Украјину и Молдавију.

То је најмање што би ЕУ требало да уради, сматра бивши командант америчке војске у Европи Бен Хоџис.

"НАТО ради све ове ствари... како би осигурао да се Руси не шире даље од Украјине и не нападну једног од наших савезника... али ми заиста данас нисмо ништа бољи него пре четири године на било који значајнији начин када је реч о ншој способности премештања тешке опреме, муниције, тих врста ствари, великом брзином", рекао је он "Политику".

Према његовим речима, европске и америчке снаге морају да буду у стању да се крећу довољно брзо да би биле ефикасно средство одвраћања - а то је нешто што још увек није оговорено. Такве припреме захтевају сајбер заштиту важне инфраструктуре, али и веће инфраструктурне способности и капацитете за слање опреме широм Европе. Тренутно је немачки "ДБ карго" главни железнички оператер за премештање опреме широм Европе — али може да премести само једну петину онога што је потребно, проценио је Хоџис.

"Поред тога, премештање војног терета преко граница остаје изазов — чак и између НАТО и земаља Шенгена. Камион јабука може да иде од Пољске до Лисабона без заустављања. То не можете да урадите са опремом НАТО-а“, рекао је он.

Комисија је свесна да треба да се појача, каже Борељ.

У преговорима о буџету само неколико месеци пре почетка специјалне војне операције, земље ЕУ смањиле су наменска средства за војну мобилност са 6,5 милијарди евра на 1,7 милијарди евра. Сада, ЕУ разматра о додавању војне мобилности у буџет.

Акциони план обећава ажурирање војних захтева до краја године и њихово проширење тако да обухвати и ланце снабдевања горивом и двоструку употребу управљања ваздушним саобраћајем. Такође се од земаља ЕУ тражи да до следеће године процене да ли њихове транспортне мреже испуњавају војне захтеве. То ће помоћи ЕУ да одреди приоритете инфраструктурних пројеката и усмерава финансирање.

Акциони план такође предлаже кораке за олакшавање процедура потребних за премештање опреме преко граница, пошто бирократија омета кретање војске.

Комесар за унутрашње тржиште Тијери Бретон такође је упозорио да ЕУ не би требало да изгуби из вида своје приступне тачке, као што су луке и аеродроми. "И ту морамо да будемо опрезни у погледу претњи које представљају растућа улагања наших системских ривала и како то може да угрози мобилност унутар Уније. То је питање стратешког суверенитета“, рекао је он.

Прикључује се и Уједињено Краљевство

У међувремену у потезу који је у ЕУ доживљен као корак у приближавању Брисела и Лондона после брегзита, Уједињено Краљевство се придружило пројекту војне мобилности.

Борељ је рекао да је пријава Лондона прихваћена што је један од највећих корака у прекоканалској сарадњи од када је Британија напустила Унију.

Амбасадори ЕУ дали су зелено светло за приступање Британије 19. октобра, отварајући пут да одлука буде формализована, без дебате, на састанку Савета за спољне послове у Бриселу.

Учешће Британије означава промену у ставу ЕУ о безбедносној сарадњи са Уједињеним Краљевством последњих година, рекао је амбасадор једне земље ЕУ.

Непосредно након брегзита, блок је захтевао да се потпише споразум о одбрани и безбедности са Уједињеним Краљевством пре него дође до сарадње јер је ова област била искључена из споразума о трговини и сарадњи. Али руска војна операција приморала је Брисел да буде флексибилнији, додао је неименовани дипломата.

Приступање Уједињеног Краљевства је такође потпомогнуто учешћем САД, Канаде и Норвешке у пројекту војне мобилности ЕУ прошле године, као и великом јавном подршком Британије за сарадњу у области одбране и безбедности са европским суседима.