Два непозната брода дуга око 95 до 130 метара примећена су како плове у близини гасовода "Северни ток 1 и 2" неколико дана пре експлозије, изјавио је генерални директор платформе за анализу сателитских снимака "Спејс ноу" Џери Јаворницки.
Бродови су пловили у круг од неколико миља од места цурења "Северног тока 2".
"Открили смо неке тамне неидентификоване бродове, односно бродове значајне величине, који су пролазили кроз ту област", рекао је Џаворницки за амерички магазин "Вајерд".
Додаје да су бродови искључили системе сигнализације положаја, што значи да није било информација о њиховом кретању и локацији, као ни других општих информација.
"Искључили су транспондере, што значи да није било информација о њиховом кретању и покушавали су да прикрију своју локацију", истиче Џаворницки.
Ово откриће урађено анализом слика са више сателита још једна је потврда да је реч о могућој саботажи.
Цурење гаса на гасоводу Северни ток 2 у Балтичком мору откривено је 26. септембра, када се излило до 400.000 тона метана у атмосферу. Стручњаци су одмах посумњали на саботажу гасовода, а док је Запад уперио прст у Русију, руски званичници су прикупили доказе да је саботажа дело америчких и британских служби.
Према анализи компаније за праћење сателитских података "Спејс ноу", .
"Открили смо неке тамне бродове, односно велике бродове, који су пролазили кроз ту туда пловила", каже Џери Џаворницки, извршни директор и суоснивач "Спејс ноу"-а.
Портпаролка НАТО-а без коментара
Када је "Спејс ноу" идентификовао бродове, пријавио је то НАТО-у, који је потом истраживао инциденте у Северном току. Џаворницки каже да је НАТО од ове компаније затражио више информација.
Портпаролка НАТО-а Оана Лунгеску није желела да коментарише ове иинформације, али је поновила да верује да је инцидент "намеран и неодговоран акт саботаже".
Међутим, представник НАТО-а, који није имао дозволу да говори јавно, потврдио је да је НАТО примио информације од поменуте платформе за анализу сателитских снимака наводећи да ти снимци могу да се покажу корисним за истраге.
Да би открила бродове, каже Џаворницки, компанија је прегледала архивске снимке последњих 90 дана. "Имамо 38 специфичних алгоритама који могу да открију војну опрему", каже Џаворницки.
Када је прикупио архивске слике ове регије, "Спеј ноу" је вршио процену цурења гаса. Открио је и да је недељама пре експлозије 25 теретних и вишенаменских бродова пловило том регијом.
Од тога су 23 брода имала укључене транспондере за аутоматску идентификацију, а два пловила, која су се ту кретала неколико дана непосредно пре откривања цурења гаса, нису имала.
Овај систем за праћење пловила креиран је тако да помогне бродовима у навигацији и избегавању потенцијалних судара. Када је систем укључен, приказује се назив брода, локација, његова кретња, брзина и разне друге информације.
Бродови искључују навигацију у војној мисији
Изузетно је ретко да бродови искључују своје транспондере за аутоматску идентификацију, а они који то чине обично се бави илегалним риболовом или је посада умешана у трговину људима.
Такође, како наводе стручњаци бродови који искључују ове системе могу бити део тајне војне мисије.
Директор невладине организације Балтичка безбедносна фондација, Ото Табунс, подсетио је да је Балтичко море једно од најпрометнијих мора на свету у смислу комерцијалног саобраћаја и да је одговорно да сви бродови имају укључене системе. Он је напоменуо да јетозначајно, пре свега, због евентуалних судара који могу довести до великог броја људских жртава и могу изазвати штету по животну средину.