Да ли један тенк може да буде довољно добар на два или више бојних поља различитих по својим карактеристикама? То је дилема са којом се САД суочавају при развоју тенкова нове генерације који би требало да се боре и у Европи, и на Пацифику.
Ривали на оба фронта - пре свега Кина и Русија - изучили су америчка оклопна возила и начине на које могу да им се супротставе. Због тога се главни амерички тенк "М1 абрамс" сада суочава са два озбиљна проблема, пише "Бизнис инсајдер".
Један је да њихов застарели хладноратовски дизајн. "М1 'абрамс' неће доминирати на бојном пољу 2040. године", упозорио у недавном извештају о оклопним возилима следеће генерације Војни научни одбор, научно саветодавно тело америчке војске.
"Угрожене су све предности М1 у мобилности, ватреној моћи и заштити", наводе они.
Други проблем је то што је то возило тешко 70 тона дизајнирано да се бори у европским равницама, а не џунглама и изолованим острвима на Пацифику.
"Логистика и подршка, изазовни на обе позорнице, погоршани су већим удаљеностима Индо-Пацифика и мање развијеном инфраструктуром, укључујући луке и аеродроме", наводи се у извештају.
М1 је првобитно дизајниран средином 1970-их и потребно га заменити пошто се америчка војска прилагођава ери у којој оружје попут дронова и паметних артиљеријских граната представља нову претњу за оклопна возила, наводи "Инсајдер".
Али док ривали унапређују своје тенкове и противтенковско оружје, за америчке планере огроман изазов представља постизање договора о томе како би тенк погодан за глобалне операције требало да изгледа.
Ограничења на терену
Тенкови су увек били примарно коришћени и развијани у Европи и Северној Америци, пре свега у Русији, Немачкој и САД. Али у пацифичким ратовима у 20. веку, тенкови су често играли секундарну улогу у борбама на незахвалном терену, попут плажа, или џунгли.
Америчка војска је, ипак, данас потпуно свесна значаја тенкова као дела комбинованог наоружања, чак и на позорницама које нису најпогодније за оклопна возила.
"Могућности тенкова и оклопних возила на Пацифику су апсолутно неопходне за извођење операција на ограниченом терену", рекао је у септембру генерал Чарлс Флин, командант америчке војске на Пацифику. "И овде има доста ограниченог терена."
То не значи да "возила морају бити скројена за појединачне позорнице", приметио је Војни научни одбор.
Али ако је војска озбиљна у припремама за сукоб на Пацифику, борбена возила пете генерације — замене за "абрамс", као и за борбено возило пешадије "бредли" — мораће да буду довољно лаке како би се транспортовале морем и ваздухом.
Тај опис тешко да се односи на тренутне оклопне снаге армије, које су дизајниране да се суоче са великим бројем совјетских тенкова на граници некадашње Источне и Западне Немачке.
Крај ере "абрамса"
Без обзира на окретање Америке ка Пацифику, "абрамсови" дани су свакако били одбројани, наводи "Инсајдер".
Ти тенкови су рањиви на нападе дроном, као и директне ударе антитенковских ракета, док њихов оклоп може бити пробијен муницијом од 125 мм из топа који имају руски Т-90 и кинески "тип99" тенкови.
Превише "абрамса" је ван функције због проблема са одржавањем, али чак и да их има довољно, "М1 од 70 или више тона није тактички, оперативни или стратешки мобилан", наводи се у извештају.
Надоградња тенкова новим технологијама, као што су роботика и аутоматизација, била би бескорисна као и очекивање да ће "нова технологија максимално побољшати путничко возило из 1980-их", тврди се у извештају.
Додавање нове технологије на стари тенк би такође учинило мало да се супротстави напретку у противтенковским вођеним пројектилима, као што је кинеска "црвена стрела 12".
Ипак, војни стручњаци не верују да ће аутономни роботски тенкови бити одржива алтернатива до 2040. То значи да ће амерички тенк следеће генерације морати да буде возило са посадом које је лакше од "абрамса", али са бољом заштитом од напредних претњи.
Војни научни одбор је проценио различите алтернативе. Тенк од 60 тона са топом од 130 мм и посадом од три особе? Није довољно мобилан. Лаки тенк од 40 тона са тешким топом? Нема довољно заштите.
Чинило се да је студија заинтересована за концепт "роботског помоћног" возила од 30 тона, наоружаног хипербрзом ракетом, која би пратила тенкове са посадом.