Више од петине руског течног природног гаса (ЛНГ) који стиже у Европу поново се отпрема у друге делове света, повећавајући тако приходе Москве, насупрот жаркој жељи Европске уније да то спречи.
Док је претовар руског ЛНГ-а забрањен у Великој Британији и Холандији, подаци из 2023. на које се позива "Фајненшел тајмс", сугеришу да се дозвољене испоруке руског гаса рутински преносе између танкера у Белгији, Француској и Шпанији, а затим извозе купцима на другим континентима.
Ти трансфери између бродова кључни су за Русију јер Москва, према писању ФТ-а, покушава да на најбољи начин искористи своју арктичку флоту.
Претовар се обично одвија између руских танкера "ледене класе" који се крећу између полуострва Јамал и северозападне Европе и регуларних ЛНГ танкера који затим плове у друге луке.
Пристаништа у Белгији, Шпанији и Француској и даље добијају значајне количине овог горива из сибирске фабрике "Јамал ЛНГ", чији су највећи акционари други по величини руски произвођач природног гаса "Новатек", "Чајна нешнел петролеум корпорејшн" и француска енергетска компанија "Тотал Енерџис".
Према подацима Института за енергетику, економију и финансијску анализу, од 17,8 милијарди кубних метара руског течног природног гаса који је доспео у ЕУ између јануара и септембра ове године, 21 одсто је пребачено на бродове који плове ка државама које нису чланице ЕУ, укључујући Кину, Јапан и Бангладеш.
За разлику од угља и нафте, руски гас није стављен под санкције ЕУ, али Европска комисија је земљама чланицама поручила да се до 2027. године "ослободе" од руских фосилних горива.
Водећи енергетски аналитичар у ИЕЕФА Ана-Марија Џалер-Макаревич, приметила је да, иако је обим претовара ЛНГ-а у Европи опао почетка специјалне војне операције, и даље "значајан и потенцијално занемарен".
"ЕУ не размишља о томе када говоре о забрани. Они не рачунају претоваре", указала је.
Бивши норвешки државни секретар за енергетику и саветник консултантске куће "Јурејжа груп" Амунд Вик, оцењује да су владе ЕУ сада у шкрипцу.
"Државама чланицама би било тешко да се успротиве извозу руског ЛНГ на друга места, ако га саме користе. И ове зиме ће на прстима заобилазити око ове теме", додаје.
ФТ пише да је ЕУ раније увозила 155 милијарди кубних метара гаса из цевовода из Русије, што је око 40 одсто њене укупне испоруке. Да би заменио сав тај гас, блок је знатно повећао свој увоз ЛНГ-а из земаља укључујући САД, Норвешку и Катар. Ипак, ЕУ и даље намерава да увезе рекордне количине супер-охлађеног горива из Русије ове године.
Креатори политике ЕУ залагали су се да се на основу уговора постигнутих од пре рата увоз настави. Ако би се то прекинуло, европске компаније биле би принуђене да Русији плаћају компензацију.
Белгијска компанија за природни гас "Флуксис" има, на пример, двадесетогодишњи уговор са "Јамалом" који истиче тек 2039. године, а белгијско министарство енергетике саопштило је да је "одлучно да се позабави овим питањем" и да "прикупља обавештајне податке о ефикасним приступима".
Компанија додаје да, пошто гас није под санкцијама, "ниједном клијенту не може бити легално ускраћен приступ" његовом ЛНГ терминалу.
Француско министарство енергетике саопштило је да не планира да спречава претовар руског ЛНГ-а у француским лукама.
"Француска и Европа су значајно смањиле своју изложеност руској потрошњи гаса, диверзификујући своје изворе снабдевања", наведено је.
Званичници ЕУ су, међутим, више пута изражавали забринутост због количина руског ЛНГ-а који се увози у блок.
"Можемо и морамо да смањимо руски извоз ЛНГ-а да бисмо га потпуно укинули. Креатори политике треба да усагласе правила у децембру која ће омогућити државама чланицама ЕУ да спрече приступ гасној инфраструктури ЕУ за руске и белоруске оператере", рекао је раније комесар за енергетику Кадри Симсон.