Док се истрага о оштећењу кључне инфраструктуре у Балтичком мору наставља, фински министар европских послова Андерс Адлеркројц рекао је да је тешко поверовати да је саботажа подморског гасовода била случајна или да се догодила без знања Пекинга, пише "Политико".
"Нисам поморски капетан, али мислим да бисте приметили да вучете сидро за собом стотинама километара. Мислим да све указује да је то било намерно. Али наравно, до сада то нико није признао", рекао је Адлеркројц у интервјуу у Бриселу.
Финска и Естонија истражују оштећење Балтичког конектора, 77 километара дугог гасовода који повезује две чланице НАТО-а испод Балтичког мора. Гасовод је оштећен око 7. и 8. октобра, заједно са два телекомуникациона кабла која повезују Естонију са Финском и Шведском.
Истрага финских власти идентификовала је као главног сумњивца кинески контејнерски брод "Њуњу полар бер", за који се верује да је вукао сидро преко дна Балтичког мора, пресецајући каблове и гасоводе. Сидро — које је тешко 6.000 килограма извађено је неколико метара од места оштећења.
Финска и Естонија су од тада у контакту са кинеским властима тражећи њихову сарадњу у истрази. "Балтик тајмс" је раније ове недеље известио да су две европске земље затражиле да пошаљу представнике у Пекинг да истраже брод, који је тренутно на путу ка кинеској луци.
Адлеркројц је рекао да не може да спекулише о томе да ли је кинеска влада одобрила акцију. Али скори повратак брода у Кину поставља нека питања, рекао је он.
"Ако бих ја као капетан урадио нешто што кинеска влада не би одобрила, онда бих био забринут да се вратим са својим бродом у Кину", рекао је он.
Естонски министар одбране Хано Певкур изразио је слично мишљење у интервјуу за шведски јавни сервис СВТ прошлог месеца, рекавши да је капетан брода сигурно схватио да нешто није у реду након што је вукао сидро дуже од 180 километара.
Након више од годину дана након што су гасоводи Северни ток који повезују Русију и Немачку оштећени у неколико експлозија, инцидент на Балтик конектору изазива још већу забринутост у погледу безбедности кључне подводне инфраструктуре и могућих мера за њихову заштиту од спољне саботаже.
Ниједан кривац за напад на Северни ток није идентификован упркос међународној истрази.