Свет

Колико је рударење минерала за батерије електричних аутомобила проблематично, или: Ко све испашта?

Недавни наслов у "Дејли телеграфу" гласио је: "Електрични аутомобили су направљени од загађења и људске беде", док се у "Вашингтон посту" тврдило да је прелазак на електрична возила потакнут "крвавим батеријама"
Колико је рударење минерала за батерије електричних аутомобила проблематично, или: Ко све испашта?Getty © John Moore

Широм света, у пустињама Чилеа, аустралијској дивљини и равницама Демократске Републике Конго, земља се ископава, а водене површине исушују да би се пронашли минерали потребни да се намире светске потребе за батеријама за електричне аутомобиле.

Извештаје о последицама које земљи оставља рударење минерала за батерије редовно објављују противници преласка са фосилних горива на "зелену енергију". Али у "Гардијановој" серији текстова о разоткривању митова о електричним возилима, разматрају се неке од најчешћих критика електричних аутомобила, наглашавајући митове, стварност и сиве зоне.

У првој од "Гардијанове" серије анализа разматра се да ли треба да будемо више забринути због изненадних пожара на електричним аутомобилима. У другој се повлачи питање: Које све пробеме са собом доноси рударење минерала за батерије електричних аутомобила?

Екстракција руда за батерије треба да се прошири у већим размерама. То ће оставити траг на земљи, што често за собом повлачи уништавање животне средине. Политичар који је постао експерт за ова питања, Најџел Фараж, прошлог месеца је писао о "ужасној тајни" електричних возила и "мучењу животне средине" због рударења минерала.

Поред утицаја на животну средину, постоји и питање експлоатације деце, али и рудара. Ти проблеми распрострањени су у неким деловима Демократске Републике Конго у рудницима кобалта, према извештајима групе за људска права "Амнести интернешенел" и других, пише "Гардијан".

Недавни наслов у "Дејли телеграфу" гласио је: "Електрични аутомобили су направљени од загађења и људске беде", док се у "Вашингтон посту" тврдило да је прелазак на електрична возила потакнут "крвавим батеријама".

Шта каже наука?

Потражња за минералима за батерије електричних аутомобила ће само расти. Међународна агенција за енергетику је проценила да електрични аутомобили користе 173 килограма више минерала као што су литијум, никл и бакар од аутомобила на бензин (када се занемаре челик и алуминијум). Компанија за податке "Бенчмарк минерал интелиџенс" предвиђа да ће се глобална потражња за литијумом, кључним металом батерија, учетворостручити на три милиона тона 2030. године и тиме надмашити понуду.

Употреба минерала за електричне аутомобиле је много нижа од бензина и дизела. "Транспорт енд енвајормент" (Т&Е), истраживачки центар са седиштем у Бриселу, открио је да ће аутомобил на бензин сагорети у просеку 17.000 литара нафте током свог животног века, дакле око 12,5 тона.

"Гардијан" оцењује да већина критичара употребе минерала у електричним аутомобилима пропушта изузетно важну ствар: највећи део материјала за батерије које се користе у аутомобилима ће се вероватно рециклирати. То ће драстично смањити количину отпадног материјала у поређењу са фосилним горивима која нестају невидљиво, али штетно утичу на планету и глобално загревање.

Дејвид Бот, шеф одељења за иновације у Друштву хемијске индустрије, рекао је: "Права ствар коју људи заборављају је да ћете моћи поново да употребите 80-90% метала, када су једном ископани. Не морате да се враћате на планету да бисте украли још минерала.”

Подаци Т&Е-а сугеришу да ће, након рециклирања, отпад од материјала из батерије током животног века електричног аутомобила бити величине лопте, или 30 кг, до 2030. године. Та бројка не укључује фосилна горива која се сагоревају да би се произвела електрична енергија.

Јулија Полисцанова, виши директор Т&Е за возила и е-мобилност, рекла је да ће нам до 2030. бити потребно око 30 милиона тона минерала кључних за батерије. 

"То је веома значајно, али ако ово упоредимо, потрошили смо у једној години 15 милијарди тона фосилних горива", указала је Полисцанова.

Ауке Хоекстра, истраживач енергетске транзиције на Технолошком универзитету у Ајндховену, рекао је да се око 0,1% земљишта погодног за живот користи у рударству, али мање од 0,01% је коришћено за минерале за батерије. То и даље укључује огромне количине материјала, укључујући 130.000 тона литијума, према Геолошком заводу САД. Али то је мање од других материјала: 2022. је ископано 2,6 милијарде тона руде гвожђа ископаног за челик и 4,4 милијарди тона нафте.

Има ли упозорења?

Нема сумње да многи светски ланци снабдевања ресурсима крију шокантна кршења људских права. Брендови мобилних телефона као што је "Епл" и произвођачи аутомобила попут БМВ-а смањују кобалт и мапирају ланце снабдевања и постављају "пасоше за батерије" како би показали потрошачима шта је у њиховим батеријама.

Марк Думет, шеф одељења за пословање и људска права у "Амнести интернешенел", коаутор је једног од првих извештаја који разоткрива рад деце у Демократској Републици Конго. Ипак, он тврди да не постоји посебан проблем са индустријом батерија; такође је из прве руке видео наводне повреде људских права повезане са експлоатисањем нафте у делти Нигера.

"Ови проблеми су одувек постојали у рударству", рекао је Думет, додајући:

"Чврсто верујем да су противници енергетске транзиције из лобија за фосилна горива, увелико преувеличали овај проблем."

А алтернатива неће значити мање рударења. Каспар Роулс, директор података у компанији "Бенчмарк минерал интелиџенс", рекао је: "Увек ме то насмеје. Добро, рударење је штетно. Шта мислиш одакле ти сада долази ауто?"

Пресуда

Према анализи "Гардијана", подаци које имамо не остављају никакву сумњу да ће експлоатација ресурса бити знатно нижа за електричне аутомобиле у поређењу са њиховим еквивалентима на бензин или дизел како се рециклирање повећава.

А ни зелени акредитиви електричних аутомобила не ослобађају купце батерија одговорности за злоупотребе у ланцу снабдевања. Думет је, на крају истакао да се нада да ће рударска индустрија "искористити овај тренутак да се реформише".

image