Француска, Немачка и Шпанија коначно су се после дужег трвења око детаља пројекта, договориле да започну следећу фазу развоја новог борбеног авиона названог ФЦАС (Борбени ваздушни систем будућности), сазнаје Ројтерс.
Реч је о највећем европском одбрамбеном пројекту чија је вредност процењена на више од 100 милијарди евра.
Немачка влада, међутим, није потврдила да је до договора дошло, али како тврде, преговори о следећој фази напредују.
"Немамо ништа ново да пријавимо, али смо на правом путу. Чим буде договора, саопштићемо га", рекао је Кристијан Тилс, портпарол немачког министарства одбране у Берлину.
Упитан да ли ће то бити саопштено на састанку немачког канцелара Олафа Шолца и француске премијерке Елизабет Борне следећег петка, Шолцов портпарол је рекао: "Веома смо уверени да ћемо моћи да одговоримо на ваше питање у петак".
Како је раније откривено, следећа развојна фаза овог борбеног авиона коштаће око 3,5 милијарди евра а трошкове ће равноправно сносити три земље.
У изради овог система учествују француска компанија "Десалт" и немачки и шпански произвођачи "Ербас" и "Индра".
Удружени су, како би тренутно најмоћнијим борбеним авионима, француском "Рафалу" и немачко-шпанском "Јурофајтеру" створили наследника који би на располагању могао да буде најраније 2040. године.
Планове о конструисању ФЦАС први пут су 2017. године објавили француски председник Емануел Макрон и тадашња немачка канцеларка Ангела Меркел.
Систем би требало да се састоји од борбеног авиона и низа пратећег наоружања, укључујући и дронове.
Пројекат чија је првобитна идеја била да уједини Европљане након мигрантске кризе и одлуке Британије да напусти Европску унију – у последње време представља извор тензија између две земље.
Због неслагања са Берлином око широког спектра питања међу којима су и одбрамбени и енергетски пројекти, Макрон је прошлог месеца отказао француско-немачки министарски састанак.
Без обзира на то што су се Французи и Немци углавном сагласили око пројекта борбеног авиона стране су се више од две године мучиле да договоре следећу фазу.
Ројтерс преноси да су се овај пут коначно сагласили и произвођачи за које се шушка да су били главни камен спотицања да би се постигао договор о наставку пројекта.
Неки извори су тврдили да је кривица на "Десалту", пошто је компанија одбила да направи уступке у дуготрајном спору око права интелектуалне својине.
Други извори су "Ербас" окривили да је преговоре успорио залагањем за већи удео у пројекту предвођеном француским произвођачем "Дасом" и инсистирајући да му треба дати "равноправан положај" са француском компанијом.