Свет

Белоруски оклопни џин: "Волат В2" нови транспортер пролази испитивања

За разлику од већине горепоменутих совјетских транспортера у белоруској војсци, наоружаних тешким митраљезима у калибру 14,5 мм, примарно наоружање прве верзије новог возила је аутоматски топ 2А42 калибра 30 мм
Белоруски оклопни џин: "Волат В2" нови транспортер пролази испитивања© DBatura / CC-Zero

Крајем новембра Копнене снаге Војске Белорусије започеле су евалуацију новог домаћег оклопног транспортера (ОТ) точкаша у конфигурацији 8х8 "волат В2" ("џин" у преводу са белоруског језика). Реч је о пројекту "Минске фабрике трактора точкаша" (МЗКТ), насталом након производње МРАП (Mine-Resistant Ambush Protected) возила 4х4, тј. прве верзије "волата" са ознаком В1.

Развој В2 започет је као приватни подухват МЗКТ са циљем конструисања домаћег оклопњака, за потребе Оружаних снага Белорусије, али и за потенцијалне муштерије у иностранству. Транспортер је први пут представљен јавности током војно-техничког форума "МИЛЕКС 2021" у Минску, а интересантно је да су белоруски конструктори имали помоћ колега из НР Кине, што не треба да чуди јер су две државе већ сарађивале током развоја вишецевног лансера "полонез".

Нов дизајн и степен заштите

Уколико "волат В2" буде позитивно оцењен и последично уведен у оперативну употребу, очекује се да би након одређеног времена уследила замена старијих ОТ из времена Совјетског Савеза, и даље присутних у саставу белоруске војске. У питању су возила БТР-70 и БТР-80 који имају низ недостатака попут ергономије, неприступачних отвора за укрцавање и искрцавање, положаја мотора (задњи део возила) и релативно ниског нивоа заштите, поготово за данашње стандарде.

Разлог за све набројане мане лежи у чињеници да су совјетски конструктори приликом израде транспортера приоритет давали проходности и амфибијским способностима, са циљем да возило стигне до жељене локације и укрца/искрца трупе. Стога је развој "волата В2" покренут од нуле, због чега је дизајн, односно унутрашњи распоред, значајно промењен ради отклањања недостатака уз истовремено задржавање амфибијских способности.

Наиме, мотор возила смештен је у предњем делу, заједно са контролним одељком трочлане посаде (возач, командир и нишанџија), док је проширени трупни простор са капацитетом за осам оперативаца у задњем делу. Улаз и излаз из транспортера обављају се кроз задња врата и кровне отворе, који су присутни и изнад трупног одељка.

По својим димензијама "волат" је нешто већи од совјетских ОТ, па је тако дужина возила осам м, ширина три м, висина 2,9 м, док тежина са основним оклопом износи 19,9 т. Иако је основни ниво заштите остао идентичан старијим транспортерима, тачније чеони део оклопа може издржати дејство наоружања калибра 12,7 мм, бочни и задњи 7,62х39 мм, и постоји свеобухватна заштита од делова артиљеријских граната које експлодирају на удаљености између 80 и 100 м – опција уградње додатног оклопа. У том случају, тежина возила повећава се на 24 т, амфибијске способности се ограничавају, а за сада није познато који ниво заштите пружа додатни оклоп.

Што се тиче отпорности на минско-експлозивна средства, захваљујући двоструком поду, "волат" је отпоран на експлозије јачине еквивалентној шест килограма ТНТ-а, испод трупа или било ког точка. Пакет опреме укључује комплет АБХО (атомско-биолошко-хемијска одбрана) и седишта за апсорпцију енергије за посаду и оперативце.

Кинески мотори у белоруском возилу

Висок степен покретљивости обезбеђен је уградњом кинеских мотора, који се производе у Белорусији по лиценци, а постоји могућност уградње два модела. Први је "вејчај" ВП13.480АД дизел мотор, јачине 480 кс присутан код верзије приказане 2021. године, са максималном брзином од 110 км/ч.

Други је ВП13.550 јачине 550 кс, инсталиран на верзију приказану 2022. године са максималном брзином од 125 км/ч, међутим, може се закључити да ће јачи мотор највероватније служити за покретање варијанти са додатним оклопом и тежином од 24 тоне.

Код обе варијанте мотор је упарен са шестостепеним ручним мењачем, који, такође, производи МЗКТ, а обе компоненте обједињене су у један модул чија је замена и поправка могућа на терену. "Волат В2" опремљен је централним системом за дување гума и "run-flat" гумама, због чега се чак и у случају оштећења или пробијања сваке од њих може кретати уназад брзином до 20 км/ч, а за потребе извлачења ту је витло снаге 10 тона.

Аутномија кретања је 1.200 км, уз могућност вожње по нагибу од 60 одсто, бочном нагибу од 40 одсто и савладавања вертикалних препрека висине до 0,6 м и ровова широких до два м. За кретање по воденим површинама транспортер користи два водомлазна мотора на бочним странама задњег дела, а брзина пловидбе износи десет км/ч. "Волат" је оспособљен за прелазак унутрашњих пловних путева, попут река и језера, као и за амфибијске операције у морима односно за пловидбу од брода до обале.

Од помоћне опреме на располагању су две каљужне пумпе за избацивање воде, које се активирају одмах по откривању воде унутар возила и малогабаритни дизел генератор за снабдевање свих компоненти електричном енергијом када је мотор искључен. Тиме је омогућено задржавање борбене готовости у дужим временским периодима у стању мировања, уз истовремено очување борбених способности транспортера уколико дође до оштећења мотора у борби.

Ватрена моћ "волата"

За разлику од већине горепоменутих совјетских транспортера у белоруској војсци, наоружаних тешким митраљезима калибра 14,5 мм, примарно наоружање прве верзије новог возила је аутоматски топ 2А42 калибра 30 мм будући да је на "волата" уграђена купола са БМП-2. топ је стабилизован, због чега је могуће дејство у покрету и има двоструко храњење, па нишанџија може бирати врсту муниције за паљбу.

На куполи су монтирани и спрегнути митраљез ПКТ у калибра 7,62х54 мм, диспенсери димних граната, као и лансери противоклопних вођених ракета система "конкурс". Слично као и са мотором, верзија ОТ из 2022. године представљена је са нешто другачијим борбеним модулима и тада су приказане две опције: кинеска беспосадна купола и белоруска беспосадна купола "адунок БМ-30".

У суштини, ради се о модулима са мање више истим саставом наоружања, па главно оруђе остаје аутоматски топ калибра 30 мм, а један од новитета јесте уградња аутоматског бацача граната АГС-17. Важно је нагласити да избор било које од три куполе, тј. борбена модула, не утиче на конфигурацију посаде и капацитет трупног одељка.

Велики напредак остварен је и у домену оптоелектронског блока, па је "волат" опремљен савременим нишанско-осматрачким справама за дејство у дневним и ноћним условима, видео-камерама за надзор и ситуациону свест.

"Волат В2" представља перспективан пројекат за Оружане снаге Белорусије, поготово када се узме у обзир да је реч о приватном подухвату МЗКТ. Нема сумње да ће уколико се декларативне карактеристике покажу као тачне на државним испитивањима, уследити серијска производња и увођење у оперативну употребу, што би представљало велико појачање за војску ове државе.

image