Свет

"Тајмс": Британија наставља да увози руску нафту упркос сопственим санкцијама

Од увођења санкција у Велику Британију стигло је барем 39 испорука нафте у укупној вредности од 200 милиона фунти чији је траг био "замаскиран"
"Тајмс": Британија наставља да увози руску нафту упркос сопственим санкцијамаwww.globallookpress.com © Danny Gohlke/dpa

Велика Британија наставља да прима испоруке руске нафте упркос санкцијама које је, уз ЕУ и САД, наметнула Русији након почетка војне операције у Украјини.

Од марта је у британске луке испоручена руска нафта у укупној вредности од 778 милиона фунти, наводи "Сандеј тајмс".

Британски лист указује да је од тога барем 39 испорука у укупној вредности од 200 милиона фунти класификовано као увоз из других земаља, и открива како Британија наставља да избегава сопствене санкције.

Бивши премијер Велике Британије Борис Џонсон је још 8. марта говорио о плану за укидање увоза руске нафте.

Крајем августа, тадашњи државни секретар за бизнис, енергију и индустријску стратегију Кваси Квартенг са поносом је на Твитеру поделио податке британске Националне статистичке службе (ОНС) који указују да Велика Британија уопште није увозила руску нафту током јуна.

Са друге стране, подаци Националне службе за порез и царину (ХМРЦ), која евидентира вредност и порекло испорука нафте, указују да је само током јуна и јула у британске луке стигла руска нафта у вредности од 79,5 милиона фунти, али да је заведена као да потиче из Холандије, Естоније, Пољске, Белгије, Француске, Немачке и Летоније.

Пребацивање товара са једног танкера на други на отвореном мору представља један од начина којима Британци настављају са увозом руске нафте, указује "Сандеј тајмс".

Наводи се пример руског танкера "Маринер III", који је испловио из руске луке Туапсе и састао се са грчким пловилом "Маринула" у близини луке Каламата у Месинији, коме је пребацио свој товар од 200.000 барела, и који је "Маринула" испоручила у британску луку Имингам 6. јуна.

Брод "Минерва Софија", са друге стране, увезао је у Имингам нафту рафинисану у граду Кириши у вредности од скоро 400.000 фунти након што ју је купио у Ротердаму од компаније "Гунвор".

Портпарол "Гувнора", портпарол асоцијације британских лука и власници "Маринуле" изјавили су да је њихово пословање у складу са санкцијама које су наметнуте Русији.

Британија може да се хвали тиме како не увози руску нафту зато што Национална статистичка служба категорише порекло робе према земљи из које је она увезена, иако је роба можда произведена на сасвим другом месту, указује "Сандеј тајмс".

Увоз руске нафте у Велику Британију биће легалан до 5. децембра, али експерти за поморски транспорт сматрају да ће примена санкција у пракси бити тешка чак и када он буде постао предмет и правне, а не само моралне, осуде.

"Превоз нафте тако функционише широм света", рекао је Виктор Катона, експерт за нафту из аналитичарске куће "Кплер".

"Не постоји начин да се порекло нафте прати када се више поруџбина помеша у резервоару", додао је он.

Руска нафта наставља да доспева у Велику Британију.

Подаци аналитичке куће "Рефинитив" указују да је танкер "Делта пионир" прошле среде довезао пола милиона барела нафте у луку Имингам директно из Русије. "Сандеј тајмс" додаје да се и даље не зна како ће та нафта бити класификована.

"Рефинитив" указује да се од марта широм света догодило 267 могућих случајева прикривања порекла руске нафте пребацивањем са једног танкера на други. Тај број може бити још већи, али да га је тешко тачно одредити зато што нека пловила искључују системе за геолокацију како не би били откривени.

Aналитичарка за енергетику и транспорт у бродарском часопису "Лојдова листа" Мишел Бокман указала је да су "трансфери са брода на брод постали заиста корисна метода за замагљивање одредишта и порекла терета."

"Иранци су ту праксу започели (када су били под санкцијама), Венецуеланци су је усавршили, а Руси настављају да је користе", додала је она.

image