Ратно ваздухопловство украјинских оружаних снага суочава се са мањком вишенаменских борбених авиона, посебно имајући у виду губитке у последњих неколико месеци.
Као што је већ познато, Украјина располаже са две врсте летелица ове врсте и то МиГ-29 и Су-27, а током лета 2023. године најављена је и испорука прве туре Ф-16 из Холандије и Данске.
Међутим, док летелице америчке производње не буду испоручене, украјинско ваздухопловство могло би остати без свих преосталих совјетских вишенаменских борбених авиона, првенствено Су-27. У питању су авиони из састава 39. Тактичке ваздухопловне бригаде украјинске војске, која је скоро изгубила два ваздухоплова овог типа заједно са двојицом пилота.
Ситуација са губицима није ништа боља ни када је у питању МиГ-29, будући да је пре пар недеља оборен један од авиона којим је пилотирао двадесетрогодишњи пилот Владислав Залистовски, из састава 114. Тактичке ваздухопловне бригаде. Такође, процењује се да су у периоду између 13. и 23. октобра руске снаге обориле 17 вишенаменских летелица МиГ-29.
Захваљујући донацијама западних земаља, већи део губитака ових авиона успешно је надокнађен јер су поједине државе чланице НАТО имале МиГ-29 у оперативној употреби. Због тога су биле у стању не само да допреме преостале совјетске летелице Украјини, већ и да обуку нових пилота обаве на својој територији.
Са друге стране, ове државе никада нису располагале авионима Су-27, због чега је њих практично немогуће надокнадити. Интересантно је да се као главни "кривац" за обарање украјинских "сухоја", најчешће наводи авион Су-35, настао даљим развојем свог претходника.
Повећани губици Ратног ваздухопловства Украјине, су између осталог последица све обимнијих руских ракетних и напада беспилотним летелицама, јер у недостатку средстава ПВО, команда украјинске војске шаље пилоте на веома ризичне задатке пресретања поменутих претњи. Истовремено, пилоти руских борбених авиона користе неспособност непријатељске ПВО, па дејство по копненим циљевима и украјинским авионима извршавају са све мање удаљености.
Губитак свих преосталих вишенаменских борбених авиона створио би још већи јаз у бројчаном и технолошком смислу између руских и украјинских снага. Најављене испоруке Ф-16 неће значајно утицати на ово стање, јер се ради о варијантама старим преко 25 година.