"Ко пева, зло не мисли", каже наш народ. На овогодишњој Евровизији, највећем певачком такмичењу у Европи (и из неког разлога од 2015. године Аустралији) изгледа важи да ко пева... зло призива?
Иако се верује да љубитеље "Избора за песму Евровизије" после више година у најмању руку бизарних наступа и упитних провокативних политичких потеза више ништа не може да шокира, само неколико минута након наступа Ирске у првом полуфиналу, друштвене мреже су преплавиле забринуте критике и питања "у шта се то Евровизија претворила".
Представник Ирске, небинарна особа Бамби Таг, извела је застрашујућу нумеру "Блуз судњега дана" уз пентаграме, свеће, рогове и остале пратеће сатанистичке симболе. Бамби, иначе биолошка жена, пласирала се у финале, али су многи упозорили да је овога пута заиста пређена свака граница доброг укуса.
Сметају Израел и Палестина, Сатана је добродошао
Овогодишње такмичење једно је од најконтроверзнијих у историји, будући да је лицемерје организатора који тврде да "такмичење није политичко" очигледније него икад.
У многим европским државама позивало се на бојкот такмичења због учешћа Израела, а и сама ирска Бамби је навела да подржава бојкот и да је њен "перформанс" испрва требало да буде у знаку подршке Палестини, али да су организатори то одбили.
Такође је одбијена и прва верзија израелске песме у којој је било речи о жртвама напада Хамаса 7. октобра 2023. године.
Русија је, подсећамо, 2022. године суспендована "на неодређено", Белорусији је од 2021. године забрањено да учествује због "политичког текста" песме (за разлику од Израела коме је дозвољена преправка), Босна и Херцеговина је 2017. године санкционисана због неплаћеног дуга, а Мађари су 2019. године одлучили да не учествују због ЛГБТ политике такмичења.
Истицање палестинских симбола је ове године изричито забрањено. Бамби су приморали да из наступа избаци натписе по телу којима позива на примирје у Гази, а Сатана је, са друге стране, од организатора "Евровизије" чини се добио зелено светло. Представник Ирске је стога уместо пропалестинских порука на телу написала "крунишите вештицу".
У току наступа показала је дозвољену заставу - трансродну.
"Ја, ја
Ја знам да ти живиш лаж
Ја, ја
Ја ти видим ожиљке у очима
Ја, ја
Ја знам да ти живиш лаж
Ја, ја", вриштала је Бамби у камеру ваљајући се по пентаграму.
У прилог тези да нису у питању само безазлени перформанс, уметничка слобода и покушај привлачења пажње говори то што Бамби иначе своју музику описује као "виџа-поп", назван по плочи са словима, бројевима и окултним симболима која се иначе "користи за разговарање са демонима и духовима".
Како је пренео "Ајриш Мирор", Бамби практикује "неопаганско вештичарење", што подразумева "магију печата и манифестације", као и "крвну магију током менструације".
Фински "Лорди" 2006. и украјинска дрег краљица Верка Сердучка 2007. године неки су од првих "скандалозних и шокантних" популарних евровизијских наступа.
Да је "Евровизија" дефинитивно престала да буде наиван фестивал лаких нота "за све узрасте" (сетимо се баладица, пастелних хаљина и одела, шлагера и оркестра у првим деценијама такмичења) потврдила је победа аустријске дрег краљице, "жене с брадом" Кончите Вурст 2014. године.
Већ 2017. године највећа "сензација" у мору зачудних наступа и нумера била је "нормална, позитивна и пријатна" песма португалског извођача Салвадора Собрала која је и однела победу.
Године 2024. очигледно више нису посебно нови и занимљиви ни нормалност, ни чудовишта, ни патуљци, ни брадате жене, ни Украјина, те ћемо зато у финалу 68. "Евровизије" поново гледати ирски наступ који су многи описали као "потпуни сатанистички ритуал" који се притом бави темом "флуидног родног и сексуалног идентитета".
Иако нам се с правом намеће закључак да од тога сигурно нема ниже, нема сумње да ће нас предстојеће "Евровизије" демантовати.