Десет најбољих тенкова на свету по "Нешенел интересту": Британци на дну, изненађење на првом месту

Природа савремених сукоба показала је да софистицираност возила не гарантује превагу на бојном пољу

Током Специјалне војне операције имали смо прилику да видимо дејство широког спектра основних борбених тенкова - од старих совјетских Т-55 и Т-62, немачких "леопарда 1а5", преко Т-72, Т-80, све до Т-90М, "абрамса", "леопарда 2" и "челенџера 2".

Природа овог сукоба показала је и да ће у скоријој будућности доћи до темељних промена у дизајнирању тенкова услед све разноврснијих претњи са којима се оклопњаци суочавају на савременом бојишту и чињенице да су тенковски дуели постали права реткост.

Такође, СВО је показала и да у дуготрајном сукобу високог интензитета није важно да ли је неки тенк или друго оклопно возило опремљено уређајима са вештачком интелигенцијом и опцијом даљинског откривања, већ су у први план изашле особине попут шансе за преживљавање, приуштивости, тј. исплативости, поузданости, једноставности употребе и могућности поправке и производње нових возила након губитака.

Узимајући све ово у обзир "Нешенл интерест" је направио листу 10 најбољих тенкова.

На дну листе налази се "челенџер 3", наследник британског "челенџера 2", који ће у оперативну употребу ући тек 2027. године. "Нови" тенк опремљен је моћнијим топом, савременијим уређајима за електронско ратовање, побољшаним оклопом и високотехнолошким сензорима за откривање и праћење циљева. 

Међутим, ради се о веома скупом возилу, које највероватније неће бити масовно произвођено, а није ни познато како би се показало у реалним борбеним условима.

Одмах изнад налази се његов претходник, који важи и за један од најпрецењенијих и најтежих тенкова на свету. Управо га је тежина од 65 до чак 75 тона (у зависности од варијанте и додатне опреме), поред цене, ставила на девето место.

Наиме, иако се према писању "Нешенл интереста" овај тенк добро показао у Босни (?!) и Ираку, у Украјини није прошао баш тако славно. Тако је у септембру 2023. године уништен први од 14 "челенџера 2" испоручених Украјини, док је према писању појединих украјинских извора данас оперативно свега седам возила ове врсте.

Мање је познат и случај из 1999. године, када су се "челенџери" распоређени на Косову и Метохији у склопу мисије Кфора, заглављивали у блату одакле су их вадили тенкови Т-55 југословенске војске.

На 8. месту је "леопард 2", такође један од најпознатијих тенкова на свету који је означен као возило које ће "спасити украјинску војску од руских освајача" и успети да пробије све руске линије одбране. Као што је већ познато, десило се супротно јер су се већ у првим данима летње офанзиве украјинске војске појавиле слике уништених, оштећених и напуштених "леопарда" у непрегледним Запорошким равницама.

Неки од њих, завршили су у рукама руске војске, а један је приказан и током изложбе заплењене НАТО технике у Парку победе у Москви. Иако се заиста ради о способним, покретним тенковима са великом ватреном моћи и "леопарди" су, као и сва западна техника, изузетно скупи и комплексни за производњу.

Изнад "леопарда 2", налази се најсавременији тенк руске производње - Т-14 "армата". Разлог због ког је "армата", иначе један од ретких тенкова четврте генерације који се налази у оперативној употреби, овако ниско позициониран јесте његова висока цена и тренутна немогућност Руске Федерације да га произведе у великим количинама. То је уједно и разлог због ког је акценат руског војноиндустријског комплекса стављен на производњу Т-90М "прорив".

Шесто место припало је кинеском "тип 99", који представља неку врсту копије старијих варијанти Т-90, укомбиновану са одређеним решењима присутним на западним тенковима. "Нешенл интерест" процењује да је Кина у последњих 20 година произвела око 1.200 ових тенкова, који чине окосницу њених оклопних снага.

Главни проблем са "тип 99" јесте што и након 20 година службе није тестиран у борбеним условима, али је свакако релативно јефтин и једноставан за масовну производњу.

На 5. месту налази се још један тенк четврте генерације - јужнокорејски К2 "блек пантер", ког многи аналитичари описују као "најбољи тенк на свету". Развој тенка четврте генерације покренут је због страха од евентуалне инвазије Северне на Јужну Кореју, а по декларативним карактеристикама може се рећи да је бољи од свих тенкова које користи севернокорејска војска.

Међутим, како наводи амерички лист и К2 је изузетно скупа платформа, коју у дуготрајном сукобу Јужна Кореја не би могла да производи и одржава, нарочито у случају да дође до оштећења војноиндустријских капацитета.

Изнад "црног пантера" је француски "леклер" који се карактерише као лакши и окретнији тенк, али са доста слабијим оклопом него што је случај са другим западним тенковима. Како се наводи "леклер" се добро показао у Јеменском грађанском рату, али је упитно колико би Француска оваквих возила могла да произведе и какав би њихов учинак био у борби са противником попу Русије.

Треће место припало је израелској "меркави 4 барак", најсавременијој варијанти сада већ чувеног израелског оклопњака. У питању је модернизована варијанта са напредним електронским системима и вештачком интелигенцијом која је до сада произведена у малом броју.

На друго месту налази се легендарни амерички "абрамс", који се већ више од 40 година налази у употреби Војске САД и коришћен је у бројним сукобима, у којима је остварио релативно добре резултате (ако изузмемо СВО). Током сукоба у Украјини, САД су Кијеву испоручиле 30 тенкова, од чега је у релативно кратком периоду уништено осам (или девет) "абрамса".

Будући да се ради о тенку старом четири деценије, САД су поред неколико различитих, конструисале савремену верзију под ознаком "абрамс Икс", која је знатно напреднија и софистициранија. Међутим, ту се поново јавља проблем исплативости такве платформе на савременом бојишту.

Прво место, на изненађење многих, припало је совјетском тенку Т-72, а разлог због ког је "Нешенл интерест" баш ово возило означило као најбоље су његова ниска цена, једноставност производње и употребе, као и чињеница да је коришћен у више од 30 оружаних сукоба широм света.

Иако се ради о тенку дизајнираном крајем шездесетих година, данас Т-72 и његове деривате и даље користи око 40 држава. Упркос свим манама које овај оклопњак има, у данашњим сукобима где се тенкови углавном користе за дејство по живој сили, утврђеним положајима или чак као аритљеријска средства због могућности индиректне паљбе, делује да ће Т-72 бар још неко време неће у пензију.