Француски председник Емануел Макрон најавио је да ће та земља послати Украјини борбене авионе "мираж 2000-5", а да ће Украјинци у Француској бити обучавани за пилотирање тим авионима.
"Сутра ћемо започети нову сарадњу и објавити продају 'миража 2000-5', француских борбених авиона који ће омогућити Украјини да заштити своје тло, свој ваздушни простор", рекао је Макрон у четвртак, пренео је БФМ ТВ.
Макрон је такође навео да ће Украјинци похађати обуку у Француској за управљање тим авионима, у трајању од пет до шест месеци, почев од овог лета.
Он је додао и да очекује да ће "миражи" бити испоручени Кијеву до краја године, као и да ће украјинска војска смети да их користи за нападе на циљеве унутар територије Русије.
Значај "миража" за Украјину
Прича о испоруци француских борбених авиона је покренута још 2022, а "Форбс" је почетком ове године пренео вест да Париз разматра испоруку 20 летелица ове врсте Кијеву. Главна предност "миража" коју је тада истакао амерички лист, јесте могућност ношења крстарећих ракета СКАЛП ("сторм шедоу") и вођене авио-бомбе "хамер", које Украјина већ увелико добија од Француске и користи у ваздушним нападима.
Међутим, што се самих авиона тиче, портпарол украјинског ваздухопловства Јуриј Игнат је још у септембру 2023. године изјавио да су "миражи" застарели.
"Свака помоћ нам је важна, али не и 'мираж 2000'. Данас не можемо себи да приуштимо да узмемо све што желимо од авијације, то је нерационално и исцрпиће ресурсе и напор наших људи. Морамо се фокусирати на један, максимално два типа вишенаменских авиона. 'Мираж 2000' је застарео модел", рекао је он.
Да је Игнат у праву, сведочи и чињеница да се ради о вишенаменском борбеном авиону четврте генерације развијеном током седамдесетих година. Од 1984. до 2007. "мираж 2000" је био главни борбени авион француског ваздухопловства, после чега га је заменио "рафал".
Што се тиче летелица намењених Украјини, у питању је "мираж 2000-5" у извозној варијанти, произведен почетком деведесетих, а главне одлике су унапређен радар и авионика.
Ипак, без обзира на то и ова верзија се сматра мање више застарелом, што потврђује и одлука Индонезије са почетка 2024. да откаже набавку овог авиона.
"Упркос модернизацији, верзија 'мираж 2000-5', дизајнирана примарно за остваривање ваздушне супериорности, се суочава са изазовима у условима мрежноцентричног ратовања", пренео је тада "Јурејжан тајмс".
Нису за поређење са Су-30, Су-35 и Су-57
Сличан став има и Дмитриј Дрозденко, стручњак за авијацију, који је за руски РТ изјавио:
"Авиони 'мираж 2000' су се у прошлости добро показали, али сада су то већ застарели авиони. Француско ратно ваздухопловство повлачи ове авионе из употребе и замењује их модернијим авионима истог произвођача – 'Дасо'. 'Миражи' постепено падају у заборав и сада се могу послати у Украјину, где је преостала флота авиона још старија", рекао је Дрозденко.
Према његовим речима, руска војска ће уништити инфраструктуру неопходну за размештање ових авиона, као што је случај и са Ф-16.
"'Мираже 2000' на небу изнад Украјине могу да пресретну било који савремени авион Ваздушно-космичких снага Русије: Су-30, Су-34, Су-35. Све наше вишенаменске летелице ће погодити ове циљеве", сматра стручњак.
Други војни експерт, Александар Хроленко је навео да мали број ових авиона неће допринети борбеној способности украјинских снага, као и да ће обука пилота трајати најмање до лета 2025. године.
"Разноврсност наоружања које Украјина добија ће за њу створити проблеме. Тако је прошлог пролећа дата дозвола за обуку украјинских пилота на Ф-16. Годину дана је прошло, а они и даље нису спремни за борбене задатке и то су званични подаци. Ако причамо о 'миражима', онда се може рећи да се обука за њих неће окончати пре лета 2025, а нико не зна каква ће ситуација у Украјини бити тада", рекао је Хроленко.
Он додаје и да Украјинци вероватно неће бити у стању да ефикасно користе ни "мираже", ни Ф-16, због чега ће бити принуђени да се ослоне на стране специјалисте, тј. НАТО пилоте који ће склопити уговор са Оружаним снагама Украјине.
Војни експерт наглашава и да "миражи" нису способни да се носе са руском авијацијом.
"Ово су веома стари авиони, готово исто као и Ф-16. У погледу њихових способности они су инфериорни и у односу на летелице њихове генерације, као што су Су-27 и МиГ-29. Такође, способност руске ПВО се повећавају, па сада видимо да се неке од најкомплексинијих мета уништавају у кооперацији са системима за електронско ратовање. То не слути на добро по НАТО авионе четврте генерације", изјавио је Хроленко и додао:
"Потпуно је погрешно поредити ове авионе са руским Су-30, Су-35 и Су-57, јер су руски авиони различита класа – тежи су, бржи и боље наоружани".