Након што је ЕУ најавила нове царине на кинеска електрична возила (ЕВ), портпарол Европске комисије за трговину Олоф Гил изјавио да је Кина може да покрене поступак за решавање спорова против ЕУ преко Светске трговинске организације (СТО), али да "нема потребе за предузимањем мера одмазде", што представља апсурд, пише кинески лист "Глобал тајмс".
ЕУ користи штап против Кине, али очекује од Кине да не узврати ударац. Очигледно, институције Европске уније гурају Европу ка опасном трговинском сукобу са Кином.
Пре неколико година, званични став био је да се ЕУ противи протекционизму и да подржава глобализацију и мултилатерализам. Сада су неки у Европи почели да инсистирају на "економској безбедности" и појачали антикинеску реторику.
Баш као што то годинама тврди Вашингтон, сада и званичници ЕУ препознају у Кини опасног "економског конкурента" и "системског ривала".
Између Кине и ЕУ постоји конкуренција, али постоји и сарадња која надмашује конкуренцију. У неколико наврата, кинески званичници су изразили наду да ће ЕУ посматрати билатералне односе рационално и упозоравали Брисел да ти односи треба да почивају на дијалогу и сарадњи. Од тога би обе стране имале користи. Међутим, изгледа да ЕУ није заинтересована да слуша Кину.
Што је још горе, ова ирационалност се одразила на трговинску политику ЕУ.
Од октобра 2023. године, ЕУ је применила укупно 41 трговинско и инвестиционо ограничење против Кине, укључујући и 35 истрага о трговинским мерама, са укупним износом који премашује 28 милијарди долара. Електрична возила су у томе нарочито карактеристичан пример. Недавна истрага ЕУ о кинеским субвенцијама за електрична возила и најаве нових царина су злонамерни поступци, који циљају да нанесу штету Кини.
Европска комисија води економију ЕУ у ћорсокак протекционизма
Кина се увек понашала на рационалан и прагматичан начин.
Очигледно је да су кинески произвођачи у предности у односу на европске због континуираних иновација, нижих трошкова рада и комплетног индустријског ланца. Апсурдно је приписивати економску предност Кине такозваним владиним субвенцијама. Немогуће је да политичари и економисти ЕУ то не схватају.
Одлука ЕУ да уведе додатне царине на кинеска електрична возила изазвала је гнев кинеских произвођача. Ако ЕУ уведе додатне царине до 38 одсто на електрична возила, кинески произвођачи ће тражити од кинеске владе снажне контрамере како би Кина заштитила своје интересе. И кинеска влада ће предузети све неопходне мере. Ако то буде узрок за ескалацију, кривица ће бити на ЕУ.
Кина је одговорна, принципијелна и снажна трговинска сила, која има сопствене интересе. Ако ЕУ буде прекршила основна правила трговине, Кина ће јој узвратити.
САД су најавиле тарифу од 100 одсто на електромобиле кинеске производње, као део пакета мера против кинеске енергетске индустрије. Додатне царине у ЕУ су ниже од оних у САД. Према мишљењу неких европских званичника, Кина би требало да обузда гнев, или да направи компромис са ЕУ о трговини. Трговинска политика Вашингтона је храбра јер се веома мало кинеских електричних возила продаје у САД. Сврха ЕУ није да прети и застрашује. Кина ће одговорити на ове потезе ЕУ.
Одлука ЕУ да повећа царине на кинеска електрична возила изазива противљење европских пословних кругова. За царине се залажу европски званичници, а то показује да је њихова перцепција сасвим погрешна и искривљена.
У садашњој ери глобализације, протекционизам је слепа улица. Кина се нада да Европска комисија неће одвести европску економију у ћорсокак протекционизма и да неће довести економске односе Кине и ЕУ на ивицу опасног трговинског сукоба.