Словачка и Мађарска су престале да добијају нафту једног од кључних добављача "Лукоила" након што је Украјина прошлог месеца ову руску енергетску компанију ставила на листу санкционисаних и забранила транзит ресурса преко своје територије. Овај потез доводи у питање опстанaк нафтовода "Дружба", који представља последњу функционалну руту за снабдевање Европе руском нафтом.
У децембру 2022. Брисел је увео ембарго на испоруке руске нафте чланицама блока морским путем, уз дозвољене испоруке само преко нафтовода "Дружба", због специфичне ситуације у којој су се нашле поједине европске земље, пре свега Мађарска и Словачка, које немају алтернативу за руски енергент.
Словачка нафтна компанија "Транспетрол" саопштила је јуче да су испоруке из "Лукоила" престале, али да преко Украјине и даље несметано стиже нафта других руских извозника. Словачко министарство економије је објавило да је словачка компанија "Словнафт" обезбедила испоруке од другог добављача, као и да министарство о том проблему разговара са украјинским партнерима.
Мађарски министар спољних послова Петер Сијарто je изјавио да испоруке гаса из Русије у Мађарску теку несметано кроз нафтовод Турски ток на Црном мору, али да "Лукоил" више не испоручује сирову нафту преко Украјине.
"Због нове правне ситуације у Украјини, 'Лукоил' више не испоручује нафту у Мађарску, а сада радимо на решењу које би омогућило да се транзит нафте поново покрене, јер је руска нафта веома важна за нашу енергетску безбедност", рекао је Сијарто.
Он је навео да би законско решење на којем МОЛ ради омогућило "Лукоилу" да транспортује сирову нафту у Мађарску преко Украјине и Белорусије.
Јужни крак "Дружбе", који иде преко Украјине до Чешке, Словачке и Мађарске и годинама је био примарни извор снабдевања њихових рафинерија. "Росњефт", "Лукоил" и "Татњефт" су главни руски извозници овом рутом.
Генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије (УНКС) Томислав Мићовић каже да је и раније било претњи, чак и затварањем "Дружбе", али сматра да се то неће догодити, јер никоме не би одговарало.
"И једној и другој страни нафтовода је у интересу да он функционише. Тај део Европе, Мађарска, Словачка, као и део Чешке, нема одговарајућу замену за тај вид транспорта. Они могу да се снабдевају сировом нафтом из Омишља, са Крка, одакле се снабдева и српска рафинерија, али тај капацитет нафтовода није довољан да би могао у потпуности да надокнади количине из 'Дружбе'. Цео тај регион је осетљив. Ми можемо да увозимо из других извора, али никоме не би одговарало затварање 'Дружбе'", сматра Томислав Мићовић.
Прерадом сирове нафте у домаћој рафинерији Србија може да подмири око 80 одсто потребе тржишта, а 20 одсто је укупан увоз дизела и бензина. Мићовић напомиње да, без обзира што Србија није повезана на "Дружбу", наша земља део нафтних деривата купује из Мађарске, тако да је битно да то снабдевање буде континуирано и сигурно.
"Србија из Мађарске увози деривате, али имамо више опција, можемо да заменимо ту количину из других извора, али је чињеница да нам је то најближи и најрационалнији извор. То јесте проблем, али је решив. Сваки проценат значи, и може да изазове колебања на тржишту. Није страшно када три одсто хране не можете да набавите, али у енергетици се руши цео систем, јер почиње манита куповина, јер нико не жели да остане без горива", објашњава Генерални секретар УНКС.
Мићовић подсећа да се 2022. дешавало да се формирају редови испред пумпи и да је било тешко људима објаснити да нема разлога да пуне канистере и да ће горива бити довољно.
"Због тог психолошког момента, складишта су испражњена и имали смо проблем са логистиком да их напунимо, а после су људи месецима трошили то гориво из канистера. Зато је важно да буде уравнотежена понуда и потражња да би систем функционисао", каже Мићовић.
Он сматра да је важно да Србија очува диверсификацију свих могућих праваца и извора снабдевања и напомиње да, када је сирова нафта у питању, Словачка и Мађарска не могу да се преусмере на друге изворе, јер нема техничких услова да добијају сирову нафту из другог правца.
Мађарска енергетска компанија МОЛ поседује рафинерије у Мађарској и Словачкој без излаза на море, а обе се напајају јужним краком нафтовода "Дружба". Ројтерс преноси да су потребна велика улагања да би се "МОЛ-ове" рафинерије одрекле руске нафте. "Лукоил" има орочени уговор са "МОЛ-ом", према којем испоручује око 4 милиона тона нафте годишње у Мађарску и Словачку. Прекид снабдевања нафтом из "Лукоила" отежава МОЛ-у, а посебно његовој рафинерији "Словнафт", да настави стабилно пословање.