Производња електричне "панде" почиње данас у Крагујевцу. Свечаности ће присуствовати државни званичници и представници компаније "Стелантис". Србија би на јесен требало да постане прва земља на Балкану која има серијску производњу електричних возила, а све је почело од "фиће".
"Фијат гранде панда" припада Б сегменту аутомобила. Производиће се две верзије. У хибридној, почетна цена ће бити мања од 19.000 евра, а у електричној верзији испод 25.000 евра.
Две године се фабрика припремала за производњу новог модела. Уложено је укупно 190 милиона евра, од тога 48 милиона обезбедила је држава. А све је почело од "фиће".
"Фића је за мене институција аутомобилске индустрије", истиче Славољуб Батавељић.
Његов развој почиње 1953. године. На референдуму, 96 одсто запослених у заводима "Црвене заставе" дало је зелено светло да у крагујевачкој фабрици почне производња аутомобила. Откупом "Фијатове" лиценце две године касније, са трака силази легендарни "фића". Мали окретан ауто, који је ставио на точкове целу нацију. У наредних 30 година произведен је у готово милион примерака.
"То је бренд који је овде у овом граду направио и клинички центар и универзитетски град је постао", додаје Славољуб Батавељић.
Поуздани "кец", од кога су се радници и са сузама уз свеће и песму опростили 2008. године, прешао је 22.000 километара, преко пет афричких земаља и попео се на Килиманџаро.
"Нису хтели граничари да пусте људе да уђу у аутомобиле, јер никада пре тога ниједан аутомобил није прошао кроз тај део суданске Сахаре", сећа се Тома Савић, некадашњи заменик директора Фабрике аутомобила "Застава".
Радио се за то време и луксузни "тристаћ", кога су називали "југословенски мерцедес".
"У граду је он једини, ја га зато зовем последњи Мохиканац. Било их је још неколико, али више се не појављују. Вероватно нису у возном стању", каже Александар Лекић.
Уследиле су златне године југословенског гиганта, који је имао кооперанте од севера до југа земље. Рекордна је била 1989. година, са производњом од 220.000 возила.
Шармантни "југо" стекао је планетарну славу, извозом у Америку.
"Успели смо да продамо 140 и нешто хиљада возила. То је био рекордан извоз, кумулативан у било коју земљу", наводи Тома Савић.
Уследили су у распад Југославије, санкције, декомпоновање "Заставе". "Српски Детроит", како је назван Крагујевац, поново је оживео италијански "Фијат", изградњом нове фабрике, производњом "пунта" и 500 Л.
Са електричним возилом "гранде панда" почиње ново раздобље у развоју ауто-индустрије Крагујевца и Србије.