Економија

Почела пријава за субвенције за електрична возила: Ко све и како може да купи ауто на струју?

Право на субвенцију могу да остваре физичка лица, предузетници и правна лица, а за ту намену Министарство заштите животне средине Србије ове године је издвојило 170 милиона динара
Почела пријава за субвенције за електрична возила: Ко све и како може да купи ауто на струју?www.globallookpress.com © Carlos Castro

Држава и ове године даје субвенције за куповину електричних возила. Пријављивање заинтересованих за куповину мопеда, аутомобила и камиона на струју почела је данас и трајаће до 31. октобра.

Право на субвенцију могу да остваре физичка лица, предузетници и правна лица, а за ту намену Министарство заштите животне средине Србије ове године је издвојило 170 милиона динара, што је више него упола мање у односу на прошлу годину када је било издвојено око 440 милиона динара. Циљ субвенције је унапређење квалитета ваздуха и животне средине.

За мопеде и трицикле субвенција је 250 евра у динарској противвредности, за куповину електричних мотоцикала, тешких трицикала и четвороцикала износ је 500 евра, док за путничка возила са највише девет места за седење и теретна возила чија највећа дозвољена маса не прелази 3,5 тоне може да се рачуна на субвенцију од 5.000 евра у динарској противвредности.

Ценовници дистрибутера показују да су електрична возила тренутно двоструко скупља од стандардних и за већину грађана то је кључни разлог зашто нису прешли на електрични погон.

Петар Живковић из Асоцијације аутомобилских новинара Србије каже за РТ Балкан да најјефтинији електрични аутомобили коштају око 30.000 евра, а да се нови ауто са класичним мотором тешко може купити за мање од 15.000 евра.

"Раније су електрична возила била три пута скупља од оних на бензин и очекивали смо да се та разлика смањи, али тако што ће појефтинити возила на струју, а десило се супротно и поскупели су они са класичним моторима, па је јаз између њих смањен, али опет на штету купаца. Има људи који се баве транспортом и којима се исплати да купе електрично возило. На већини јавних пунионица се тренутно не плаћа струја", каже Петар Живковић.

Он каже да постоје два разлога за оптимизам, да ми возила на струју могла ускоро бити приступачнија и џепу просечног потрошача у Србији. Очекује се долазак јефтинијих кинеских аутомобила на наше тржиште, али и нови модел који ће "Фијат" и "Стелантис" производити у Крагујевцу.

"Надамо се да ће возило из 'Фијата' бити ценовно повољније и да ће бити испод 25.000 евра. То су све спекулације, али је добра пракса свих држава да субвенционишу производњу, односно продају. Треба подржати ту нашу аутоиндустрију, јер ће она сигурно запослити 3.000 до 4.000 људи, ако почне производња новог модела. Имамо незванична сазнања да ће за 'Фијатово' возило које ће се правити у Крагујевцу бити направљен посебан фонд за стимулацију продаје бар тог првог модела", каже Петар Живковић.

Новина у Уредби је да је за ову годину, за разлику од претходних, приписано субвенционисање набавке искључиво електричних аутомобила.

"Прошле године је укупан износ субвенција био значајно већи, јер је држава дотирала и куповину плаг-ин аутомобила који имају и спољно пуњење и могу да иду и на струју и на бензин, и хибрида, а сада више то не ради", напомиње Живковић.

Увозници: И плаг-ин су еколошки

Српска асоцијација увозника возила и делова саопштила је да је Уредба Владе о субвенционисању куповине нових возила искључиво на електрични погон добра вест, али да је са становишта позитивног утицаја на животну средину потребно укључити и плаг-ин хибриде.

"Тим аутомобилима се, возећи искључиво на електро-мотор, може постићи аутономија од 50 до 70 километара, што значи да се у градским срединама, где је и највеће загађење, могу возити готово искључиво на ту врсту погона. Са аспекта позитивног утицаја на заштиту животне средине, логично је да и они буду третирани као еколошки прихватљива возила и да се субвенције могу користити и за њихову куповину", сматрају у Асоцијацији увозника.

Како до попуста за куповину возила?

Како наводе у Министарству за заштиту животне средине, захтев се подноси лично на писарници, или поштом. Службе министарства затим формирају предмет који иде на комисију. Уколико је документација комплетна, приступа се изради решења о додели субвенције, а подносилац ће бити позван да преузме решење.

Решење се предаје продавцу возила или лизинг кући. Преко лизинга је потребно донети три документа - оригинал уговора о финансијском лизингу, доказ о преносу средстава, што подразумева извод из банке са печатом и потписом и потврдом да плаћена сума чини више од 15 одсто вредности возила. За куповину возила директно од ауто куће потребно је доставити предрачун и авансни рачун, доказ о преносу средстава и уговор о купопродаји возила.

У Министарству заштите животне средине кажу да је последње четири године на јавни конкурс за подршку куповини електричних и хибридних возила било 2.498 пријава, а конкурисало је 895 грађана и 1.603 правна лица.

Осим финансија, оно што највише брине возаче који су заинтересовани за ову врсту аутомобила, је недовољан број пунионица.  То би, међутим, ускоро требало да буде решено. Министар саобраћаја Горан Весић је недавно објавио да је изменама и допунама Закона о планирању и изградњи уведена обавеза да свако четврто паркинг место у резиденцијалним зградама и свако треће у пословним објектима морају да имају електричне пуњаче.

"Уведена је обавеза да све бензинске пумпе на ауто-путевима и брзим саобраћајницама морају да имају један пуњач за електрична возила на четири места за пуњење. На ауто-путевима је у току постављање 16 електро-пуњача, а још седам ће бити постављено на новоотвореним деоницама", навео је министар.

image