Економија

Муњино брдо пробија рокове: Зашто "Милош Велики" неће бити продужен ни до краја ове године

Градња деонице Прељине до Пожеге је почела 2019. године, а радове изводи кинеска компанија "Си-Ар-Би-Си". Рок од 36 месеци увелико је премашен.
Муњино брдо пробија рокове: Зашто "Милош Велики" неће бити продужен ни до краја ове године© FOTO TANJUG/ VLADIMIR ŠPORČIĆ

Пут до Црне Горе неће бити краћи ни до краја ове године, иако је више пута најављивано да ће радови на деоници од Паковраће до Пожеге до тада бити завршени. Планирано је да цела деоница ауто-пута "Милош Велики" од Прељине до Пожеге од 30,9 километара буде завршена до краја 2021. године, али је обећање "скраћено" на првих 12 километара до Паковраћа, који су пуштени у саобраћај у јануару 2022. године. За РТ Балкан, у "Путевима Србије" кажу да би изградња преосталих двадесетак километара до Пожеге, могла да потраје још годину дана.

Градња деонице је почела 2019. године, а радове изводи кинеска компанија "Си-Ар-Би-Си". Рок од 36 месеци увелико је премашен.

Деоница је део ауто-пута Е-763, на траси Коридора 11, према граници Србије са Црном Гором, а процењена вредност радова је око 450 милиона евра. На овом делу је предвиђена изградња три тунела, 32 моста, 11 надвожњака и три петље. Та деоница ће повезати Чачак, Лучане и Пожегу и два округа, Моравички и Златиборски, али је за многе возаче важно и да ће скратити пут до Златибора и Јадранског мора.

У "Путевима Србије" кажу да завршетак комплетног пројекта диктирају грађевински радови у тунелу Муњино брдо, који би требало да буду окончани до децембра ове године, јер је у току пробијање тунелских цеви. Након тога, пре пуштања ове деонице у саобраћај, је потребно још најмање 6 до 8 месеци за електро-машинско опремање тунела и тестирање свих тунелских система.

"Постигнута физичка реализација на овом пројекту је око 91,3 одсто. Преостало је да се заврше радови на ископу и примарној подгради тунела Муњино брдо, као и радови на коловозној конструкцији на отвореној траси на две трећине дужине трасе. Све позиције на пројекту које могу да се паралелно изводе, раде се истовремено, од асфалтирања отворене трасе, ископа у тунелу Муњино брдо, до електро-машинског опремања тунела Лаз", објашњавају у "Путевима".

Највећи интензитет радова, осим пробијања тунела Муњино брдо, се изводи на поддеоници између тунела Лаз и тунела Муњино брдо на којој се гради 12 мостова, три надвожњака, дубоки усеци, потпорни зидови, а изводе се и радови на регулацији водних токова који прате трасу будућег ауто-пута.

Тунел Лаз дуг је 2.843 метра, а Муњино брдо стотинак метара мање. Оба тунела се граде по новој аустријској методи. Поред машинског ископавања, морало је да се буши и минирањем. Као кључни проблеми за пробијање рокова навођени су имовинско-правни односи, односно експропријација земљишта, конфигурација терена и подземне воде.

"Решавање имовине је такорећи завршено, чиме се извођачу радова омогућава комплетан приступ градилишту. Оно што осликава комплексност овог пројекта је веома сложена и неповољна конфигурација терена са којом се кинески извођач свакодневно сусреће", наводе у "Путевима".

У "Путевима Србије" за РТ Балкан кажу да се тренутно израђује просторни план и техничка документација и за наставак ове трасе од Пожеге до Дуге Пољане у дужини од 74,73 километара. Ова деоница је иначе део ауто-пута "Милош Велики" од Пожеге до Бољара чија је укупна дужина око 107,5 километара.

Од пројектованих 435 километара ауто-пута oд главног града Србије до црногорске луке Бар, до сада је окончана изградња укупно око 173 километра ауто-пута у обе државе. Од око 270 километара, кроз Србију, до сада је у саобраћај пуштено 132 километара Ауто-пута "Милош Велики", тако да возачи од Сурчина па до Паковраћа, места после Чачка, могу да возе у три траке.

image