Економија

"Мета" кажњена са 390 милиона евра: Приморавали кориснике да дају личне податке

Компанија "Мета", која поседује платформе Фејсбук и Инстаграм, има три месеца да промени начин на који добија и користи податке за циљане огласе, преноси Би-Би-Си
"Мета" кажњена са 390 милиона евра: Приморавали кориснике да дају личне податкеwww.globallookpress.com © Cfoto/Keystone Press Agency

Компанија "Мета" кажњена је са 390 милиона евра због кршења правила ЕУ о личним подацима, саопштила је Ирска комисија за заштиту података (ДПЦ), наводећи да је "Мета" на незаконит начин тражила дозволу да користи личне податке за рекламе на Фејсбуку и Инстаграму, јавља Би-Би-Си.

Истрага у ДПЦ-у покренута је због жалби које је 2018. године упутио борац за заштиту приватности Макс Шремс, у име два корисника у Аустрији и Белгији. Жалба је поднета управо када је ступио на снагу нови закон ЕУ о подацима и приватности, Општа уредба о заштити података (ГДПР).

Наиме, како би били у складу са ГДПР-ом, и Фејсбук и Инстаграм су тражили од корисника да кликну на "Прихватам" како би назначили да су пристали на ажуриране услове коришћења услуге који одређују како ће се њихови подаци користити у огласима.

Ако корисници нису прихватили, нису могли да користе Фејсбук или Инстаграм.

Подносиоци жалбе су тврдили да то значи да их "Мета" "приморава" да пристану да се њихови подаци користе у циљаним огласима – и то је прекршило ГДПР.

Из седишта компаније је стигла реакција у којој се каже да су у "Мета" "разочарани и да намеравају да уложе жалбу", истичући да одлука ДПЦ-а не спречава персонализовано оглашавање на платформама.

Европски регулатор је саопштио да Фејсбук и Инстаграм не могу да приморају своје кориснике на пристанак под претњом искључења са платформи.

Организације које се баве заштитом приватности оцењују да је ова одлука велика победа јер ће "Мета" морати да пружи корисницима прави избор о томе како ће се њихови лични подаци користити за циљано онлајн-рекламирање.

Поводом ове одлуке ДПЦ-а те навео да корисници Фејсбука и Инстаграма морају имати могућност да бирају да ли желе да дају личне податке. 

Ова новчана казна је друга значајна казна коју је "Мети" изрекао надзорни орган у последњих неколико месеци.

У новембру ДПЦ казнио је "Мету" са 265 милиона евра због повреде података у којој су лични подаци стотина милиона корисника Фејсбука објављени на мрежи.

Према "Ајриш Тајмсу", компанија "Мета" је издвојила 2 милијарде евра за покривање потенцијалних европских казни 2023.

image