Економија

Толико од америчког сна: Нови аутомобили недостижни за многе Американце

Просечна цена за нови аутомобил у Америци у марту достигла 48 хиљада долара
Толико од америчког сна: Нови аутомобили недостижни за многе АмериканцеGetty © Justin Sullivan / Staff

Чак и док инфлација попушта и глобална несташица у снабдевању чиповима почиње да се решава, све више Американаца не може да приушти нови аутомобил, показују подаци индустрије и владе.

Потрошња на нове аутомобиле међу најмање платежним Американцима пала је на најнижи ниво у последњих 11 година. У међувремену, потрошња на нове аутомобиле најплатежнијих достигла је највиши ниво у историји, још од 1984. године, према најновијим подацима из Анкете о потрошњи за 2021, који нису прилагођени инфлацији.

"Нова возила можда никада нису била производ за свакога у Америци", рекао је Чарлс Чесборо, виши економиста у "Кокс отомотиву" и додао: "Волимо да верујемо да јесу, али вероватно нису већ дуго. Али данас су свакако још мање."

Проблеми потискивања нових аутомобила ван домашаја за обично становништво су двоструки, пише "Вашингтон пост". Што се тиче потражње, растуће каматне стопе учиниле су кредите за аутомобиле далеко скупљима - просечна месечна уплата је достигла 686 долара средином 2022, према подацима Едмундса. Прошлог месеца рата је достигла 730 долара.

Али чак и ако купци могу да остваре пристојну каматну стопу, понуда аутомобила доступних за куповину је далеко скупља, делом зато што су произвођачи усмеравали ресурсе у напредне верзије скупих модела и смањивали јефтиније опције.

"Џенерал моторс" је крајем априла најавио да ће укинути производњу свог најпродаванијег електричног возила "шеви болт", чиме ће до краја године избрисати једно од најприступачнијих електричних возила у Сједињеним Државама. То је, наводи лист, наставак дугогодишњег тренда.

У 2017. години, на пример, било је 11 модела доступних на америчком тржишту за мање од 20.000 долара, према подацима "Кокса". До краја 2022. било их је четири. Затим, до марта 2023, само два.

Крајњи резултат је све већи јаз између оних који могу да приуште нове аутомобиле и оних који не могу. Просечна цена новог аутомобила у Сједињеним Државама достигла је 48.008 долара у марту, што је 30 одсто више у односу на март 2020, према показују подаци "Кели блу бука".

Произвођачи аутомобила продају мање нових возила у Сједињеним Државама него пре пандемије - око 13,9 милиона прошле године, наспрам 17 милиона у 2019. години. Али њихов приход у 2022. је и даље био 15 милијарди долара већи него у 2019, јер су аутомобили које продају скупљи, наводе из "Кокса".

Велики разлог зашто су се произвођачи аутомобила у великој мери ослањали на скупља возила је глобална несташица чипова.

Недостатак сићушних електронских компоненти, узрокован пандемијом и кретањем понуде и потражње, али и санкцијама САД према Кини - што "Волстрит џорнал" не помиње - приморао је произвођаче аутомобила да смање производњу, подижући цене нових и половних возила. Несташица је приморала произвођаче аутомобила да рационализују своје компоненте, што су и урадили резервишући их за своја најпрофитабилнија, врхунска возила.

Недостатак радне снаге

Произвођачи аутомобила су се такође суочили са већим трошковима производње, захваљујући затварању фабрика у Кини током пандемије и сталном недостатку радне снаге. Неки од тих проблема се ублажавају. Али произвођачи су почели да држе више делова на залихама како би се заштитили од будућих несташица, што је стратегија која повећава њихове трошкове, рекао је Амброз Конрој, стручњак за аутомобиле у консултантској кући "Сераф".

У међувремену, аутомобилска индустрија улаже велики новац у ремонт фабрика за производњу електричних возила, што је велики трошак који такође доприноси расту цена, додао је Конрој.

Те промене су убрзале вишегодишњи тренд који је већ истискивао приступачне аутомобиле са америчког тржишта, пошто су произвођачи аутомобила прешли на производњу Еј-Ју-Виова (СУВ) и камиона са већом маржом. Више од једне деценије, произвођачи аутомобила у САД су појачавали оглашавање камиона и теренских возила које је било исплативије продавати у Сједињеним Државама јер је увозна царина од 25 одсто штитила многе од њих од стране конкуренције.

"Изгледа да су сви били условљени да возе СУВ ових дана", рекао је Конрој.

image