Економија

"Политико": Француска тражи од ЕУ да објави трговински рат Кини

Проблем је у томе што су Немачка и друге земље биле погођене катастрофалним покушајем Брисела да искористи трговинске мере ЕУ против Пекинга 2013. и вероватно ће захтевати опрезнији приступ како не би испровоцирали Пекинг да уведе контрамере против ЕУ
"Политико": Француска тражи од ЕУ да објави трговински рат Киниwww.globallookpress.com © IMAGO/Chris Emil Janssen

Француска појачава притисак на Брисел да одговори на оно што сматра неправедним предностима Кине у извозним секторима као што су електрична возила, али ЕУ је опрезна због ризика од покретања свеопштег трговинског сукоба са Пекингом, пише "Политико".

Брисел је последњих година унапредио алате за одбрану на пољу трговине и Париз сада жели да Европска комисија - која управља трговинском политиком ЕУ - употреби то "ново оружје" и покаже да оно није само "поза".

Да ли ће Француска надгласати остатак ЕУ, посебно Немачку, биће једно од главних питања на самиту лидера ЕУ касније овог месеца. Проблем је у томе што су Берлин и други били погођени катастрофалним покушајем Брисела да искористи трговинске мере ЕУ против Пекинга 2013. и вероватно ће захтевати опрезнији приступ како не би испровоцирали Пекинг да уведе контрамере против ЕУ.

Најконтроверзнија француска идеја је да би ЕУ требало да отвори истрагу која отвара пут царинама на кинеска електрична возила. Европа се највише плаши да Пекинг искористи великодушну државну подршку и произведе јефтина возила која могу да преплаве тржиште ЕУ и угрозе производњу е-аутомобила у ЕУ.

Два висока званичника су рекла за "Политико" да Европска комисија разматра да покрене истрагу која би омогућила Бриселу да уведе додатне намете, познате као антидампиншке и антисубвенционе тарифе на такве аутомобиле.

Комесар за унутрашње тржиште Тјери Бретон поручио је да је "веома за то да се истрага о дампингу електричних аутомобила отвори што је пре могуће". 

"Купуј кинеско" брине европске произвођаче

Истрага о електричним возилима није једина иницијатива против Кине коју ЕК разматра, већ је под лупом и набавка кинеских медицинских уређаја. 

Циљ различитих инструмената којима располаже Брисел је да се Кина подстакне да отвори своје тржиште јавних набавки и то под претњом да ће ЕУ, као одмазду, да затвори сопствено високоуносно тржиште јавних тендера.

Председница Европске комисије Урсула фон дер Лајен раније је изјавила у Пекингу да су медицински уређаји "избачени са тржишта дискриминаторском политиком 'купуј кинеско'", што већ годинама брине европске произвођаче. 

Поред тога, Брисел истражује и кинеску железничку индустрију, рекла су двојица званичника. 

Предвођена Француском, ЕУ је годинама развијала снажније трговинске инструменте како би осигурала да Унија буде спремна када се суочи са непоштеном трговинском праксом или економском уценом.

"Не смемо да искључимо разматрање царинских тарифа. Питање је можда провокативно, али када видимо колико субвенција се додељује одређеним производима који ће сутра стићи на европски континент...", упозорио је француски министар економије Бруно Ле Мер. 

Немачко-француско размимоилажење

Французи, међутим, још нису победили у расправи.  

Брисел има горка сећања на коришћење трговинске политике ЕУ за супротстављање Кини. Када је ЕУ посегнула за антидампиншким и антисубвенцијским мерама против Кине због поткопавања европског тржишта соларних панела и телекомуникационе опреме 2012. и 2013. године, Брисел и Пекинг су дошли на ивицу трговинског рата.

У различитим сукобима, Кина се показала као експерт у игрању по принципу "завади па владај", претећи, на пример, да ће фаворизовати авионе "Боинга" у односу на "Ербас", или да неће купити француско и шпанско вино, наводи портал. Користећи управо такву тактику, Кина је приморала тадашњег комесара ЕУ за трговину Карела Де Гухта да одустане од "офанзиве" на Пекинг 2013.

Ипак, тржиште електричних аутомобила је политички приоритет. Француски председник Емануел Макрон рекао је да ЕУ не би требало да дозволи Кини да победи у аутомобилском сектору на исти начин на који је то учинила са соларним панелима, "где смо створили зависност од кинеске индустрије и учинили да њени произвођачи напредују".

"Политико" подсећа да, након што је Брисел увео санкције званичницима који су умешани у наводно кршење људских права против ујгурске мањине у Кини, Пекинг је санкционисао велики број академика и европосланика, а Свеобухватни споразум о улагањима са Кином је склопљен тек 2020 - мада је убрзо замрзнут.

Али Кина уме да узврати и суптилније, подсећа портал и наводи прошлогодишњи случај када је Пекинг је прећутно блокирао већину трговине са Литванијом након што је балтичка држава продубила везе са Тајваном. Кинеска влада је негирала умешаност у, како је рекла, софтверске проблеме са царинском платформом. 

Кинеска страна неће остати без одговора

Немачки званичници већ упозоравају да би одмазда Пекинга могла да нашкоди извозницима у Кину, као и да отежа живот европским компанијама које су тамо инвестирале. Кина би такође могла да запрети ограничавањем инвестиција у Европи.

Такав могући развој ситуације брине индустрију, посебно имајући у виду погоршање геополитичких односа. 

"Радије бисмо да немамо ограничења. То би могло да има нежељене последице по трговинске односе ЕУ и Кине. Ако заиста дође до рестриктивних мера, кинеска страна неће остати без одговора", рекао је високи званичник из индустрије аутомобила. 

Кинеско тржиште је дуго било "златна кока" за велике немачке произвођаче аутомобила, нарочито са "Фолксвагеном" и "Мерцедес-Бенцом" који убирају профит од продаје премијум модела мотора са унутрашњим сагоревањем у светској земљи број један за чисте аутомобиле.

Али са својом неупоредивом доминацијом у технологији батерија, локални кинески брендови смањују тржишни удео страних произвођача аутомобила и на масовном тржишту и у премијум сегментима, угрожавајући милијарде евра прихода немачких произвођача аутомобила. 

Зато је неограничен приступ кинеском тржишту аутомобила од суштинског значаја за велике немачке брендове, али је сасвим друга прича за француске конкуренте као што су "Рено" и "Стелантис" који су мање активни у Кини и осетљивији на јефтине произвођаче електричних возила.

Француски произвођачи аутомобила веома зависе од домаћег тржишта, и ако њихова доминација на француском тржишту ослаби због нових учесника на кинеском тржишту, француски произвођачи аутомобила биће у великим проблемима, као и француска економија. 

Много тога се, ипак, променило од спора око соларних панела пре десет година, оцењује "Политико" и наводи да се у целом блоку јавља схватање да Европа треба да заузме одлучнији став према Пекингу. 

Чак и у Немачкој, званичници се плаше да ће продаја кинеских електричних возила уништити европску аутомобилску индустрију. 

Урсула Фон дер Лајен ће следеће недеље представити нову стратегију економске безбедности ЕУ, о којој би требало да се расправља на самиту лидера ЕУ у јуну, и то је најновији знак да се ЕУ удаљава од своје либералне политике слободне трговине ка одбрамбенијем приступу, закључује "Политико".

image