Економија

Кинези и Руси праве аутомобиле у бившим фабрикама западних компанија

Кинески произвођачи аутомобила, после увођења санкција Русији и одласка великог броја западних произвођача, улазе на руско тржиште, а увоз кинеских аутомобила порастао је на 49 одсто у јуну
Кинези и Руси праве аутомобиле у бившим фабрикама западних компанијаwww.globallookpress.com © © Petrov Sergey

Поновно покретање производње легендарног совјетског аутомобила "москвича" у новембру прослављено је у Москви као знак отпорности руске аутомобилске индустрије, а државна фабрика у којој ће се правити препознатљиви аутомобил, преузета је од "Реноа" који се повукао с руског тржишта, а држава је фабрику купила за једну рубљу.

Повратак "москвича" знак је растућег кинеског утицаја на овај важан сектор руске економије, извештава Ројтерс и наводи да нови модел препознатљивог имена не личи на оне старе, али зато неодољиво подсећа на кинескe аутомобиле "ЈАК моторса". Два неименована извора рекла су Ројтерсу да је "москвич 3" уствари "ЈАК сехол Х4" склопљен у Москви са опремом и деловима од кинеског партнера.

Из "Москвича" су прошлог месеца навели да се њихови 3 и 3е модели производе у великом погону за склапање који подразумева да се аутомобили праве у фабрици у иностранству, а затим увозе и довршавају у Русији. Компанија је навела да ради са страним партнером, али није потврдила да ли је у питању кинески "ЈАК".

"Производња у земљи постепено се повећава", навели су из "Москвича" за Ројтерс, додајући да се надају да ће почети другу фазу производње крајем ове или почетком следеће године, што ће укључивати заваривање и фарбање у московској фабрици. "ЈАК" није одговорио на упит Ројтерса на ову тему.

Кинески произвођачи аутомобила, после увођења санкција Русији и одласка великог броја западних произвођача, улазе на руско тржиште, а увоз кинеских аутомобила порастао је на 49 одсто у јуну, док је пре сукоба у Украјини, тачније у истом месецу 2021. године, износио свега седам одсто.

Извоз кинеских аутомобила у Русију од јануара до маја ове године повећао се пет пута на готово 3,6 милијарди долара, према подацима кинеске царине, укључујући извоз од готово једне милијарде долара само у априлу.

Уз то, кинески произвођачи преузимају фабрике из којих су се повукли западни произвођачи и у њима се сада производе кинески модели аутомобила. Четири неименована извора из две компаније навела су за Ројтерс да су кинески произвођачи преузели шест фабрика које су поседовали европски, јапански и амерички произвођачи аутомобила и да сада у њима праве кинеске аутомобиле. Према проценама, у овим фабрикама може да се произведе 600.000 аутомобила годишње.

До 2021. године домаћа ауто-индустрија производила је више од 1,4 милиона путничких аутомобила, што је пало на свега 450.000 прошле године. Домаћи аутомобили сада чине 40 одсто руског тржишта, подаци су владе, док је то пре почетка руске Специјалне војне операције у Украјини било између 70 и 75 одсто.

На тржишту су све више присутни кинески произвођачи, наводи се у тексту, и подсећа да су они ушли на руско тржиште тек 2019. године.

У некадашњим фабрикама западних компанија, обновљена је производња са партнерима из иностранства, за које се наводи да су вероватно Кинези, али и додаје да је производња измештена из Русије и да се у локалним фабрикама модели само склапају или довршавају. Такав је случај у некадашњој фабрици "Форда" у Татарстану или "Нисана" у Санкт Петерсбургу где би требало да почне производња нове "ладе" за коју се, такође, наводи, да се прави по кинеском калупу.

У извештају руске Централне банке из средине јула наводи се да се у неколико фабрика у централној и северозападној Русији које су прошле године биле у мировању, сада производе аутомобили засновани на кинеским моделима под сопственим брендом.

"Ако су раније аутомобили из Јапана и Европе доминирали, сада је више од 70 одсто увоза из Кине", наводи се у извештају.

image