Србија регионални лидер у производњи хране за кућне љубимце: Русија прва на листи купаца
У Европи се годишње прода 10,5 милиона тона хране за кућне љубимце, а све више произвођача из Србије види своју шансу да се опроба у овом бизнису и осмишљава нове производе за ово тржиште које убрзано расте.
Пси и мачке из чак 33 државе једу храну произведену у српским фабрикама, а домаћа компанија из Петровца на Млави чак је недавно, прва у Европи, почела да производи и сокове за псе. Према подацима Трговинске мапе (Trade map), укупна вредност извоза хране за псе и мачке из наше земље у прошлој години била је 152,47 милиона долара, што је за око 14 одсто више у односу на 2021.
Првих десет земаља у које смо највише извозили у периоду од јануара до априла су Руска Федерација, Италија, Пољска, Турска, Грчка, Чешка, Сједињене Америчке Државе, Француска, Словачка и Немачка, а извоз је у односу на исти период лане већи за 33,6 одсто.
Виши саветник у Удружењу за сточарство и прераду сточарских производа у Привредној комори Србије, Јасна Стевановић каже да смо извезли нешто више од 17.000 тона хране за псе и мачке у вредности од 52.805,3 хиљада евра.
Она напомиње да је извоз у Руску Федерацију у првих пет месеци више него удвостручен у односу на исти период прошле године. Храна за псе и мачке постала је трећи извозни производ из Србије са учешћем од око 4,8 одсто у укупном извозу за тржиште Руске Федерације, односно прво место у извозу производа из области пољопривреде и прехрамбене индустрије. Вредност извоза је била 24.906,5 хиљаде евра, што представља повећање од 117,5 одсто у односу на исти период 2022 године.
"Глобално посматрано, предвиђа се да ће извоз хране за кућне љубимце до 2024. године порасти за око 4,8 одсто. Тржишта са највећим потенцијалом за светски извоз хране за псе и мачке су Немачка, САД и Уједињено Краљевство", наводи Јасна Стевановић.
Стевановић истиче да је сектор хране за животиње међу захтевнијим у погледу међународних и европских стандарда који се морају испунити ради ефикасног извоза, посебно везано за тржиште Европске уније. Додаје да домаћи производи хране за псе и мачке добијају све већу извозну препознатљивост.
"Тиме се сврставају међу домаће извозне стратешке производе, што захтева већу пажњу при решавању административних препрека са којима се суочавају извозници, а због неажурности издавања техничких докумената за извоз, али и за увоз сировина неопходних за ову производњу. Све то директно утиче на потенцијал и раст домаће производње. Србија је лидер у производњи хране за псе и мачке и пратећих производа намењених овим животињама, у региону, не само због статистичких показатеља, већ и због ветеринарске струке, коју није могуће раздвојити када је у питању добробит популације паса и мачака", напомиње саговорница РТ Балкан.
Посластице за псе и мачке
Према подацима Агенције за привредне регистре, у 2021. години укупно 56 привредних друштава и предузетника се у Србији баве искључиво производњом хране за кућне љубимце и запошљавају око 500 радника.
Јасна Стевановић наводи и да два произвођача производе посластице за псе и мачке, што ову индустрију сврстава у веома значајну карику циркуларне економије у сточарству, јер споредни производи кланичне индустрије – уши, живинске ножице и остало, термичком обрадом постају жвакалице за псе.
"Почетком јула у Петровцу на Млави отворена је јединствена фабрика за производњу сокова за псе – "Кингс чоис". За сада су доступне три врсте сока за псе - са аромом малине, ананаса и боровнице. Развој производног задатка трајао је претходне четири године, а очекујемо успешан пласман на домаћем тржишту и ван наших граница", каже Јасна Стевановић.
Она напомиње да профитабилност ове производње потврђује здрав раст поседовања кућних љубимаца.
Према извештају FEDIAF (ЈуропијанПетФуд) за 2022. годину европске популације кућних љубимаца и подаци са којима располажу о тржишту хране за кућне љубимце, бележе паралелно раст.
Анализа је показала да скоро свако друго домаћинство (46 одсто) има једног или више кућних љубимаца. Мачке, којих има око 127 милиона су са уделом од 26 одсто најпопуларнији кућни љубимци у Европи, а следе их пси којих има 104 милиона, односно у сваком другом домаћинству.
Ово повећање броја кућних љубимаца огледа се у расту тржишта хране које је порасло за 5,1 одсто у вредносном смислу у 2022. години и сада вреди 29,1 милијарду евра.