Купци се највише жале на квалитет технике и обуће: Апарати се кваре чим истекне гаранција
Купци у Србији годишње поднесу више од 1.000 жалби на неисправне техничке апарате, пре свега телевизоре и аудио опрему. Чини се да се техника поквари чим јој истекне гаранција. Веснa Перинчић из Републичког удружења потрошача каже за РТС да би било важно да се и у наш закон уведе обавеза трговца да и након истека гарантног листа обезбеди резервне делове и одржавање тог производа извесни период.
Веснa Перинчић наводи да када се увози техника и друга роба, контрола се пре свега обавља тако што се прегледају папири који прате робу која се увози, али и да се узимају случајни узорци.
"Генерално је проблем изузетно велики број рекламација потрошача на пре свега техничку робу, али исто тако када се посматра статистички огроман број рекламација је и на обућу, па затим и на одећу. Дакле, питање је колико је квалитетна роба која се код нас увози, мада је генерално закључак да код нас још није развијено то конкурентско тржиште, па је отуда и слабији квалитет робе која се пласира на тржиште", објашњава Перинчићева.
Чини се да се веш машина или телевизор покваре истог дана када истекне гаранција.
"Гаранција тј. гарантни лист који се издаје потрошачу је изјава воље трговца и произвођача којим гарантују да ће производ савршено функционисати у одређеном временском периоду и она важи и примењује се под условима који су дати у гарантном листу, односно тој изјави трговца или произвођача. Тада потрошач може да се јави када остварује своја права по основу гарантног листа како трговцу, тако и произвођачу", наводи Перинчићева.
Проблем са недостатком резервних делова
Међутим, истиче, у словеначком закону о заштити потрошача постоји обавеза трговца да и након истека гарантног листа обезбеди резервне делове и одржавање тог производа најмање три наредне године.
"Код нас те одредбе нема у закону, а требало би да постоји пре свега због тога што није ни еколошки оправдано да производи се користе само колико траје гарантни рок, а да после тога ви сте принуђени да купите нови производ и да се одрекнете старог, јер немате за исти гарантне делове, односно не можете да га сервисирате", додаје Перинчићева.
Све нам се више чини и да не постоје производи који трају више деценија, него је све краткорочно и када се поквари не може да се поправи, већ мора да се купи нови производ.
"Битно је да је интенција ка промени, јер са становишта заштите животне средине није оправдано да се ти производи једноставно бацају и служе као отпадни материјал", истиче Перинчићева.
Шта када нам стигне оштећена роба?
Говорећи о томе да ли потрошачи, поред гаранције квалитета, треба да добију и некакву гаранцију трговца, јер честе су притужбе потрошача на то да техника на њихову адресу стигне оштећена у транспорту, Перинчићева каже да је и то проблем.
"Проблем је и на који начин се купује – да ли је онлајн куповина, да ли сте купили у радњи и да ли вам трговац испоручује робу, али у сваком случају одговорност за предмет куповине је на трговцу до момента преласка ризика на потрошача, а то је до моменат када се роба испоручи потрошачу", објашњава Перинчићева.
Ипак истиче да потрошач мора бити разумно обазрив.
"Потребно је да инсистира да се отпакује амбалажа да пре свега види да ли је унутра производ који је купио, затим да ли је оштећен. Онда се гледа да ли је, а уколико потрошач то не уради, да ли је оштећена кутија. Ако је оштећена амбалажа, претпоставља се да је у транспорту оштећен и уређај уколико се утврди то оштећење", саветује Перинчићева.
Свима нам је веома важна и цена производа, а често имамо утисак да су у иностранству сви производи јефтинији, посебно рачунарска опрема. Перинчићева наглашава да без обзира на цену, потребно је да се купује код нас управо због остваривања права по основу сагласности и по основу издатог гаранцијског листа.
"Што се тиче цене производа, опет се морамо везати за конкуренцију. Потребно је да се развије конкуренција и да ће на тај начин и цене бити ниже и прихватљивије за потрошаче", наводи Перинчићева.