Кинески електрични аутомобили: Ко су нови БМВ и Ауди?

Након што је кинески гигант БИД претекао "Теслу" по броју продатих возила, али и уз планове кинеских произвођача за агресивну експанзију на европском тржишту, питање је времена када ће европске брендове по престижу претећи имена са Далеког истока

Почетак 2024. године означила је и вест да је кинески БИД први пут престигао "Теслу" у продаји електричних аутомобила у четвртом кварталу минуле године.

"Успех БИД-а у престизању Тесле такође наглашава потешкоће традиционалних произвођача аутомобила из САД, Европе, Јапана и Кореје да се прилагоде потражњи за јефтинијим, паметнијим електричним возилима међу потрошачима", оценио је "Фајненшел тајмс", истичући да кинеска индустрија не само да има предност вишегодишњег искуства и државне помоћи, већ и зато што je, посебно у случају БИД-а, цео ланац производње вертикално интегрисан, односно компанија "контролише руднике сировина и производи батерије и чипове".

Иако кинеске компаније највећи број аутомобила продају управо у Кини, иначе највећем светском тржишту за електричне аутомобиле, многи од ових произвођача већ планирају експанзију ка Европи у блиској будућности.

Имајући у виду да је БИД прошлог месеца већ најавио да ће отворити своју прву фабрику на европском тлу у Мађарској, као и да намерава да до 2030. године достигне стопе продаје у ЕУ од 800.000 аутомобила годишње, питање је времена када ће европски потрошачи почети да препознају кинеске брендове као што сада чине са европским.

БИД

На популарност кинеског гиганта који је успео да претекне и "Теслу" указује чињеница да је модел "Сил" (Seal) завршио међу финалистима за титулу "Аутомобила године" за 2024, а коју додељује жири састављен од новинара из различитих делова Европе.

"Сил" има радијус кретања од 550 до 700 километара, а пуњење батерије са 30 одсто на 80 одсто капацитета наводно траје свега пола сата. Претендент на титулу европског аутомобила године је доступан у ЕУ од септембра прошле године по цени од око 45.000 евра за основни модел, а купци могу бирати између опције са једним електричним мотором који развија 313 КС и покреће задње точкове, или варијантом са два електрична мотора који заједно развијају 530 КС и покрећу сва четири точка.

У Кини, међутим, најпопуларнији БИД-ов модел је "Ћин плус" (Qin plus). Тамо је у шест месеци закључно са новембром прошле године превазишао продају "Теслиног" модела "ипсилон" за 400 примерака, пренео је Си-Ен-Би-Си.

Модел назван по чувеној кинеској династији се продаје и у верзији хибрида, а постоји и опција са искључиво електричном батеријом. "Ћин" има радијус од између 420 и 610 километара, а цена му се креће од 99.800 до 176.800 јуана (од 12.736 до 22.564 евра).

Зикр

Бренд у власништву аутомобилског гиганта "Гили" (Geely) — у чијем је власништву и "Волво" — основан је пре свега три године, а већ у априлу 2023. најавио је продор на европско тржиште моделима "зикр икс" (Zeekr X) и "зикр 001". Кључеви првом европском власнику "001" су свечано предати у децембру, известио је тада домаћи "АутоБлог", уз напомену да ће кинески бренд наставити да повећава испоруке овог модела широм ЕУ, као и да ће ове године почети и испоруку "зикр икс" на Старом континенту.

Цене за "001" се крећу од 59.490 евра за "лонг рејнџ" верзију са једним мотором и достижу 67.490 евра за "привилиџ", верзију са два мотора и погоном на сва четири точка. Мотори у потоњој варијанти заједно имају 537 КС, постижу брзину од 100 километара на час за 3,8 секунди, а са једним пуњењем се може прећи 580 км.

НИО

НИО је ступио на европско тржиште у Норвешкој 2021. године, а у међувремену се раширио и на Немачку, Холандију, Шведску и Данску, а његов модел "ЕЛ6" се истакао међу конкурентним моделима "Тесле" ("ипсилон") и БМВ-а (iX3) помоћу иновативне технологије замене батерије. Крајем прошле године, НИО је објавио да ће у 2024. на европско тржиште лансирати нови бренд јефтинијих, мањих аутомобила под именом "фајерфлај".

Ова компанија је прошлог месеца, такође, јавности представила свој нови водећи модел "ЕТ9", који ће бити доступан од 2025. године.

Икспенг

Аутомобили које производи "Икспенг" (Xpeng) се могу наћи у Европи још од 2020. године, а свега годину дана након тога је потпредседник компаније Брајан Гу саопштио да је дугорочни циљ компаније да половину аутомобила које произведе продаје ван Кине.

Гу је у септембру прошле године најавио да ће компанија 2024. године проширити на нова европска тржишта, укључујући Немачку, Француску и Велику Британију, док је у недавном интервјуу за Си-Ен-Би-Си поручио да ће "икс9", најновији модел компаније, "променити правила игре" у индустрији.

"Верујемо да он могао бити најпродаванији ауто у својој категорији... Поседује веома иновативну технологију и дизајн, као и супериорно руковање, водећу технологију паметне вожње у индустрији – упаковану у веома лепо дизајниран производ", рекао је Гу.