Економија

"Фајненшел тајмс": Турски терминал одакле Русија продаје нафту америчкој војсци

Постројење у Дортиолу цвета док се рафинисана горива из Москве испоручују западним купцима упркос ембаргу ЕУ
"Фајненшел тајмс": Турски терминал одакле Русија продаје нафту америчкој војсци© Dave Einsel / Stringer

Смештено међу засадима поморанџи дуж јужне обале Турске, налази се постројење одакле се руска горива испоручују европским купцима, а наводно и америчкој војсци.

Током већег дела свог постојања, терминал "Дортиол", био је релативно успавана станица, фокусирана на извоз ирачке сирове нафте која је у објекат стизала камионима. Са сукобом у Украјини све се променило. Између марта и јуна 2022. терминал је примио само три пошиљке нафте морским путем, из Израела, Египта и Грчке, према подацима агенције за праћење бродова "Кплер".

Затим, од јула те године, када су прва западна ограничења на руске енергенте почела да ступају на снагу, испоруке нафте у "Дортиолу" су порасле, пише "Фајненшел тајмс" и додаје да је Специјална војна операција у Украјини отворила могућности за земље и компаније које су још увек у могућности да тргују са Москвом.

Већина нафте која стиже на терминал морем је рафинисано гориво из Русије, а велики део се потом отпрема у Европу, супротно санкцијама ЕУ, кажу стручњаци.

Амерички сенатори су чак изразили забринутост да је "замаскирана руска нафта" из "Дортиола", прерађена у гориво у грчкој рафинерији коју она снабдева, завршила у америчким ратним бродовима. "Овај лавиринт од терминала у Русији до америчке флоте је готово сигурно намерно направила Русија како би заобишла санкције", тврде амерички сенатори Марко Рубио и Меги Хасан у писму министру одбране.

У ЕУ је увоз рафинисане руске нафте забрањен од фебруара прошле године, а сирове од претходног децембра. Али, обрасци трговине у "Дортиолу" и ван њега показују како рафинисани производи улазе у блок неометано.

"Глобал терминал сервисес", власник "Дортиола", навео је да делује као "независни терминал за складиштење" и да није укључен у трговину. Компанија је саопштила да нема ни "овлашћења ни одговорности" да надгледа крајње одредиште нафте која се креће кроз њена постројења.

Откако су ЕУ и Г7 увели ограничења на трговину нафтом у Москви, Турска је постала кључно средиште за руску сирову и рафинисане производе. Сада је трећи највећи прималац руске нафте после Индије и Кине и највеће тржиште за руске рафинисане производе.

У неким случајевима, Турска је била у могућности да са попустом увезе руска горива као што је дизел и тако задовољи домаћу потражњу, док је профитабилно извозила дизел произведен у турским рафинеријама купцима у Европи. У другим случајевима, као што је у "Дортиолу", рафинисана горива из Русије отпремана су у Европу без икакве значајне трансформације, што је кршење санкција ЕУ које забрањују такав увоз.

Према подацима "Кплера" 2023. године, отприлике 85 одсто нафте испоручене из "Дортиола" отишло је у Европу, углавном у Грчку, Белгију и Холандију.

image