Поскупљење услуга три мобилна оператера у исто време: Картелско удруживање или оправдан раст цена
Три оператера мобилне телефоније у Србији, МТС, Јетел и А1 су готово истовремено, у року од месец дана, подигли цене услуга. Повећање цена прва два оператера ступило је на снагу 1. марта, до када су корисници имали рок да раскину уговор без додатних трошкова, док ће трећи оператер увећане тарифе почети да обрачунава од 1. априла.
Осим што су пакети који обједињују кабловску телевизију, интернет, фиксну и мобилну телефонију код већине оператера већ поскупели у последњих годину дана, симптоматично је то што су се овог пута на нове цене услуга одлучили готово у истом моменту, што многи виде као кршење Закона о конкуренцији.
"Занимљиво је да се дешава да сва три оператера у исто време то раде, као да су се договорили да преваре потрошаче. Таквим договором они обесмишљавају право потрошача да промени оператера када дође до повећања цена услуга, јер нема где да пређе", каже Дејан Гавриловић из Удружења за заштиту потрошача "Ефектива".
Додаје да би овим случајем требало да се бави Комисија за заштиту конкуренције.
"Ако постоје неке назнаке за 'картелско удруживање', Комисији не треба неки чврст доказ, они могу да изрекну законске казне, сад да ли ће они то раде или не, то не знам", објашњава Гавриловић.
Корисници се, како каже, највише жале на начин на који су добили информације о поскупљењима, јер неки нису информисани мејлом или СМС-ом, већ су упућивани на сајт компанија.
Такође, на све начине су се трудили да их одговоре од раскида уговора.
"Било је и случајева ценкања, као да су на пијаци. Да не би раскинули уговоре клијената, оператери су им нудили старе цене или више интернета, минута у саобраћају, па је наш савет потрошачима да преговарају", наводи председник "Ефективе".
Наглашава да услуге поскупљују за нове клијенте, за оне који нису под уговорном обавезу који плаћају из месеца у месец, али и за актуелне кориснике којима још није истекао уговор.
"Иако се тако не крши закон, сматрамо да је ова ставка најпроблематичнија јер која је онда улога уговора на одређено, ако сте ви пристали на одређене обавезе и тарифе, а оператер на три месеца реши да мења цене", каже Гавриловић.
Он подвлачи да су сви оператери у земљи високопрофитабилни, што се најбоље види када упоредимо наше и цене интернета и пакета у Румунији, где се за пет евра добија брз и неограничен интернет.
"То није нешто што се негде производи па због напада Хута и дужих транспортних рута, код нас мора да буде скупље, него је жеља оператера да додатно зараде, нема шта друго да буде", нагласио је.
Телеком: Унапредили смо услуге
На питања РТ Балкан шта је проузроковало најновија поскупљења, из компаније "Телеком Србија" су саопштили да су у новембру 2023. године унапредили понуду пакета услуга.
"Нови пакети су унапређени услугама вишег нивоа, веће брзине интернета, више канала или пакета канала и/или са већом количином бесплатног саобраћаја. Сви нови корисници Телекома Србија као и корисници којима истекне уговорна обавеза, пребацују се на актуелни комерцијални пакет, у циљу поједностављена портфолија и усаглашавања документације са новим Законом о електронским комуникацијама", објаснили су из "Телеком Србије".
Додали су да у овом тренутку на својим системима имају више од 100 различитих пакета, односно истих производа али са различитим тарифама који датирају годинама уназад.
"Корисници су о планираним активностима пребацивања на актуелне пакете обавештени путем сајта али и путем СМС поруке - где се налази информација о износу рачуна за претходни месец, и то у законски предвиђеном року", одговорили су "Телеком Србије".
Међу корисницима ће, како наводе, бити и оних који неће плаћати виши рачун.
Просечан износ повећања цена, како су назначили, износи 280 динара.
Из Комисије за заштиту конкуренције су за београдске медије саопштили да ће да се уздрже од јавног саопштавања својих евентуалних намера.
Комисија за заштиту конкуренције: Не може се закључити да је реч о кршењу закона
Из Комисије за заштиту конкуренције, међутим, наводе да су на "основу јавно доступних информација упознати са намером да сва три мобилна оператора повећају цене својих услуга".
"Само на основу ове чињенице не може се закључити да је реч о евентуалном понашању супротном Закону о заштиту конкуренције", наводи се у саопштењу.
Као и у свим другим случајевима, додају, тако и у овом конкретном, да би Комисија утврдила да је реч о недозвољеном понашању, мора претходно да се спроведе законом прописани поступак за утврђивање постојања повреде конкуренције.
Сврха спровођења поступка је да се прикупе чињенице којима би се доказало кршење Закона о заштити конкуренције, истиче се у сопштењу.
"Међутим, имајући у виду да постоји формални, законом прописани стандард за покретање поступка пред Комисијом, а то је основана претпоставка да је дошло до повреде конкуренције, неопходно је претходно утврди основаност изнетих навода и испитати чињенице. Уколико се након тога закључи да постоји сумња да је уочено понашање резултат недозвољених радњи, Комисија покреће поступак ради испитивања повреде конкуренције", саопштила је Комисија.
С обзиром на то да, сходно Закону о заштити конкуренције, Комисија на располагању има различите механизме за прикупљање потребних чињеница, Комисија не саопштава јавно своје евентуалне намере за поступање у конретним случајевима, наведено је у саопштењу.