Економија

Смањују се царине на увоз кинеских аутомобила: Од понедељка знатно ниже тарифе

Од 1. јула ће аутомобили који се увозе из Кине у Србију, са погоном на бензин, који имају мање од 1.000 кубика бити царињени по стопи од 11,3 одсто за нова и од 10 процената за половна
Смањују се царине на увоз кинеских аутомобила: Од понедељка знатно ниже тарифе© Royalty-free

Од понедељка се укида или смањује царина на возила која ће се из Кине увозити у нашу земљу, које је предвиђено Споразумом о слободној трговини (ССТ) између Србије и Кине који ступа на снагу 1. јула.

Ниво смањивања царинских стопа зависи од категорије и врсте возила, а углавном ће ићи постепено из године у годину.

Без царина ће у нашу земљу одмах моћи да стижу мотоцикли од 50 до преко 800 кубика. Већина половних аутомобила из Кине ће за пет година бити на режиму слободног увоза, а када су у питању четвороточкаши из салона за то ће бити потребно 10 или 15 година.

Ово показује анализа ССТ коју је урадила Асоцијација аутомобилских новинара Србије. Генерални секретар тог удружења, Петар Живковић, оцењује да ће снижавање царина благо да се осети на крајњим ценама возила увезених из Кине већ након 1. јула, а за пет година ће се то значајно одразити на наше целокупно тржиште аутомобила.

"То омогућава да се из Кине увозе ценовно конкурентнија кола, тако да ће и други увозници морати да се прилагоде и да снижавају своје цене. Свако смањивање царина је добро, то ће да подигне продају возила, од тога и држава приходује имајући у виду плаћање ПДВ-а, регистрацију, техничке прегледе и слично. Тренутне царинске стопе су за путничка возила, нова и половна, са класичним, хибридним и плаг-ин хибридним погоном 12,5 одсто. За електрична возила, мотоцикле, трицикле и квадрицикле је пет процената", сматра Живковић. 

Он подсећа да је царина на увоз аутомобила из ЕУ нула. Према његовом мишљењу, предвиђено је да се тарифе на кинеска возила постепено снижавају како се не би нарушили односи на нашем тржишту, јер и компаније које увозе кола из других земаља морају да се припреме, а овако имају довољно времена за то. Како истиче, ЕУ која је прва најавила жестоке царине на увоз кинеских возила сада преговара, јер царински рат не одговара никоме.

"Од 1. јула ће аутомобили који се увозе из Кине у Србију, са погоном на бензин, који имају мање од 1.000 кубика бити царињени по стопи од 11,3 одсто за нова и од 10 процената за половна. Нови аутомобили ове радне запремине ће се увозити без царине за десет година, а половни већ за пет година", каже он.

И половњаци и аутомобили из салона кубикаже од 1.000 до 1.500, како додаје, од 1. јула цариниће се по стопи од 11,7 одсто. Уз постепена снижавања, царина на ове аутомобиле ће бити на нули за 15 година.

"Дажбине на увоз нових бензинаца од 1.500 до 3.000 кубика ће од понедељка бити 11,3, а за половна 10 одсто. Уз постепена годишња умањења, на ову врсту нових кола царина ће се укинути за 10 година, а за половна већ за пет година. Потпуно исти принцип смањења царине важи и за возила са бензинским мотором са више од 3.000 кубика", наводи наш саговорник. 

Тарифа за половњаке или нове аутомобиле са дизел моторима чија запремина не прелази 1.500 кубика од 1. јула ће, како додаје, бити 11,7 одсто, а за 15 година ће бити нула.

"За дизелаше кубикаже од 1.500 до 2.500 и преко 2.500, предвиђено је да од 1. јула царина буде 11,3 за нове и 10 одсто за половне. Ови нови аутомобили ће се без икаквих дажбина увозити за 10, а половни за пет година. Занимљиво је да и за нова и половна хибридна и плаг-ин хибридна возила важи потпуно иста динамика смањивања царина као и за дизел аутомобиле из последње две запреминске категорије", каже Живковић. 

За мотоцикле са запремином мотора до 50 и преко 800 кубика, као и за оне са електричним погоном до 250 вати досадашња царинска стопа је осам одсто. Од понедељка ће, како наводи, за мотоцикле до 50 кубика бити 6,4 одсто, а за пет година ће, уз постепено смањивање, бити укинута. За све остале мотоцикле од 1. јула царина ће бити нула. Изузетак су мотоцикли, "квад" и трицикли са електричним мотором до 250 вати.

Њима остаје царина од осам одсто до даљег.

image