Унеско планира виртуелни музеј украдених културних артефаката
Унеско је најавио покретање првог виртуелног музеја украдених културних артефаката, чији је циљ подизање свести јавности о трговини уметнинама и јединственом значају културног наслеђа, пренео је "Гардијан".
"Иза сваког украденог дела или фрагмента крије се део историје, идентитета и човечанства који је отет од својих чувара, учињен недоступним за истраживање, а сада ризикује да падне у заборав", изјавила је генерална директорка Унеска Одри Азуле.
Виртуелни музеј, вредан два и по милиона евра, настаје у сарадњи с Интерполом, чија база података о културним предметима украденим из музеја, збирки и археолошких локалитета широм света обухвата више од 52.000 артефаката, а требало би да буде отворен 2025. године.
"Наш циљ је да ова дела поново ставимо у центар пажње и да омогућимо друштвима да имају увид у своје наслеђе", рекла је Азулејева на састанку националних представника у Паризу.
Посетиоци ће моћи да се крећу бројним виртуелним просторима који садрже детаљне 3Д слике артефаката, уз које ће стајати објашњење о културном значају, као и приче и сведочења из локалних заједница.
Према подацима Коалиције за антиквитете, НВО из САД, међу најзначајнијим опљачканим и украденим артефактима налази се натпис од алабастера из трећег века преузет из храма Авам у Јемену између 2009. и 2011. године.
На листи је и рељеф од слоноваче из 7. века п. н. е. на којем лав напада Нубијца, украден из Багдадског музеја 2003, маска од зеленог камена опљачкана са локалитета Маја у Рио Азулу, Гватемала, 1970-их и фигурина Варахе из 5-6. века узета из храмског комплекса у Раџастану, Индија, 1988. године.
"Ово су објекти који постоје физички, али не знамо где су. Изложићемо их виртуелно, у простору где заиста можемо да испричамо причу и контекст који стоји иза њих", рекао је за "Гардијан" помоћник генералног директора за културу Унеска Ернесто Отон, те додао да је логично да циљ музеја треба да буде његов нестанак.
"То је супротно од обичног музеја, чија збирка наставља да се шири. Са овим, надамо се да ће се његова колекција смањити, јер се предмети враћају један по један", додао је он.
Отон је рекао да је дизајн и изградња виртуелног музеја био сложен посао, али да је највише времена одузимало креирање 3Д слика артефаката, јер за већину њих не постоји физички запис осим мале црно-беле фотографије.