Магазин

Ненасилна комуникација: како да правилно саслушате саговорника и кажете шта вам треба

Ненасилна комуникације је описана као језик саосећања. Ова комуникација даје оруђе уз помоћ којег можете да разумете шта покреће нечије понашање, али и да преузмете одговорност за своје реакције, а све у циљу бољег односа према себи и другима.
Ненасилна комуникација: како да правилно саслушате саговорника и кажете шта вам треба© pixabay/geralt

Ненасилна комуникација подразумева да не оцењујете поступке и исказе других, већ да се посветите ономе што осећате и на прави начин изразите своје жеље и потребе. Концепт ненасилне комуникације је развио клинички психолог др Маршал Розенберг, са циљем да се побољша квалитет међуљудских односа. Др Розенберг је поделио ову методу на четири дела која су подједнако важна и сваки има за циљ да олашка дијалог. 

1. Посматрање

Када можете да опишете оно што видите или чујете без уплива емоција и процена, повећавате вероватноћу да ће особа која вас слуша, ово чути, без жеље да одмах одговори и да ће бити спремнија да чује ваша осећања и потребе.

Ако напротив, у свом говору осуђујете или тумачите туђе понашање, друга особа лако може да чује осуду и критику од вас, а то желите да избегнете.

Уместо "Често ме не слушаш када говорим", боље ће звучати "Приметио/ла сам да си данас на вечери гледао у мобилни телефон."

2. Осећања

Циљ је идентификовати, именовати и повезати се са својим осећањима, јер често потиснута осећања ремете и саботирају комуникацију. Изразити осећања, без тумачења, не мешати са оним шта други мисле, или шта ви мислите о нечему. Реченица "Осећам да теби није стало до мене" није прави начин комуникације осећања, уместо тога боље је рећи "Осећам се тужно и усамљено".

3. Потребе

Људи имају основне потребе за храном, водом, сигурношћу, али и многе друге које деле са људима око себе. Разумевање, именовање и повезивање са својим потребама помаже да се унапреди однос са самим собом. Шта цените и шта је вама важно, је битно одредити, јер како се осећате је резултат задовољених или незадовољених потреба.

4. Захтеви

Важно је да умете да формулишете своју молбу или захтев на прави начин. Након што сте исказали своје запажање, рекли како се осећате и изнели своје потребе, време је да у односу изнесете своје молбе или захтеве. Пробајте да јасно формулишете своју жељу.

"Не" на једној страни дијалога, увек онемогућава другу страну да задовољи своје потребе, па је због тога важно пронаћи стратегије које омогућавају да оба учесника дијалога буду задовољни. Уколико неко увек пристаје из осећања страха, кривице или обавезе, нарушава се квалитет везе и поверења између људи.  

"Желим да проводиш више времена са мном" је делотворније и конкретније, него рећи "Не желим  да толико времена проводиш на послу."

Аутор ненасилне комуникације сматра да ово није сет техника већ емпатични приступ, који показује несвесна осећања и исконске потребе, као и саосећање, па може да се примени и без размене речи.

Ако немате времена за дуге разговоре или расправе, примена ове 4 технике ненасилне комуникације, омогућиће вам да се боље фокусирате и пронађете решење проблема. 

image