Реч која је освојила титулу године према Оксофордском речнику исказује забринутост у вези начина на који онлајн садржај може да управља нашим умом, посебно онај који гледамо на друштвеним мрежама као што су ТикТок, Инстаграм, Икс...
Учесталост употребе речи порасла је за 230 одсто између 2023. и 2024. године, а психолог и професор Универзитета Оксфорд, Ендру Пшибилски, каже да је популарност те речи "симптом времена у коме живимо". У гласању је учествовало више од 37.000 особа које су помогле да се та реч изабере са скраћене листе коју је саставила Оксфордска издавачка кућа, преноси "Гардијан", а претходни добитници ове титуле су се такође односили на речи и трендове који су обележили годину.
"Трулеж мозга" је надмашила пет других речи које су ушле у ужи избор, укључујући demure (умереност, скромност), Romantasy (књижевни жанр, спој романтике и фантастике) и dynamic pricing (динамичко одређивање цена).
Добитник овогодишње титуле је убедљиво најпесимистичнији од претходно наведених, јер описује начин на који садржај који је тривијалан, који служи само да привуче (али не и да држи) пажњу, који не захтева од нас да размишљамо, заузима огроман део интернета - постепено нас затупљује, а да то ни не примећујемо.
"Она у ствари, описује наше незадовољство онлајн светом и то је реч коју можемо да користимо да искажемо нашу забринутост коју имамо о друштвеним мрежама," каже Пшибилски, преноси Би-Би-Си.
Чињеница да је ова реч победила представља растућу преокупацију друштва о томе како се развијају наши виртуелни животи, начин на који се утицај интернета прожима кроз питања ко смо ми, о чему говоримо...
"Није изненађујуће што је толико гласача одабрало овај термин, а сматрам да је фасцинантно да су реч навише усвојиле генерација Зед и Алфа - заједнице које су у великој мери одговорне за употребу и стварање дигиталног садржаја на који се термин односи", рекао је шеф уредништва Оксфордских речника Каспер Гретвол.
Прошлогодишња победничка реч, "rizz" (шарм и привлачност), била је занимљив пример како се језик све више мења и обликује унутар онлајн света, а "трулеж мозга" говори о једној од уочених опасности виртуелног живота и о томе како користимо своје слободно време.
Ипак, овај појам није настао тек недавно, већ је први пут искоришћена 1854. године, када је Хенри Дејвид Торо у својој књизи "Валден" написао: "Док Енглеска настоји да нађе средство против труљења кромпира, хоће ли се ико потрудити да излечи трулеж мозга - који превладава много шире и убојитије?"
Критиковао је склоност друштва да обезвређује сложене идеје и како је то део општег пада менталних и интелектуалних напора - а изгледа да је ова људска мана и даље присутна.
Реч године се такође поклапа са недавним истраживањима која су показала да, иако имамо приступ различитом забавном садржају више него икада, многи пријављују да им осећај досаде никада није био већи. Другим речима, приступачност неограниченом садржају који се лако налази, али и лако заборави, само доприности менталном премору и подстиче "трулеж мозга".