Како је маскирање спасило Москву од немачких бомбардера

Током Великог отаџбинског рата престоница Совјетског Савеза била је једна од главних мета фашистичких бомбардера који су даноноћно надлетали град. Како би га заштитили од разорних удара граната, Руси су морали да буду паметнији од противника и пронађу начин да га надмудре. Ово је прича о маскирању Москве и томе како је совјетска маштовитост интелигенција победила убојите немачке бомбардере.

Новембар 1941. године - Кремља више нема! Бомбардован је до темеља, а на рушевинама застава са "свастиком". Рат је изгубљен - не само Велики Отаџбински, већ и Други светски . Хитлер је знао: ништа не може начинити више бола руском народу од ударца у само срце Москве. Ово би и заиста могао бити део историје, да руски народ није надмудрио немачку војску и читаву Москву маскирао до непрепознатљивости!

Са почетком рата било је јасно да ће непријатељске снаге учинити све да разоре Москву, а одбранити се уз помоћ затварања неба коришћењем ловачких авиона, почетком четрдесетих година прошлог века није било могуће. У одбрани Москве, кључну улогу одиграла је домишљатост руског народа: не само да су током ноћи искључивали расвету како би отежали нападачима лоцирање објеката, већ су и посебном техником маскирања свих препознатљивих и виталних инфраструктурних објеката унели потпуну конфузију међу фашистичку авијацију!

Радови на маскирању Москве изводили су се потпуно синхронизовано, на "два фронта": неопходно је било спровести потпуно маскирање фасада кречењем зидова и кровова зграда и визуелним "реконтурисањем" привидно изменити њихов распоред, као и изместити трасе главних саобраћајница и комплетно променити контуре Москве - све како би се немачки авијатичари потпуно дезоријентисали у простору.

Маскирање фасада и "реконтурисање" историјски важних објеката

Москва је током своје историје била позната као колевка културе, а многи историјски и верски споменици непријатељским снагама служили су као мета или оријентир. Да би омели непријатељске снаге, по хитном поступку сви упечатљиви објекти морали су бити привидно измештени: тако је са звоника Ивана Великог уклоњен крст, а сјајне златне куполе муњевито су префарбане сивом бојом како би се стопиле са асфалтом.

Поступак је поновљен и са осталим светињама, како би оне привлачиле што мање пажње. Препознатљиве бордо звезде на Кремљу биле су прекривене импровизованим кутијама, а кровови су префарбани из зелене у боју цигле. Фасаде свих историјских здања исцртавали су тако да их визуелно изделе на неколико мањих.

Један од најбољих примера маскирања било је маскирање Кремља 1941. године: читав комплекс био је прекривен са више од две хиљаде тапацираних панела који су имитирали цивилне здраде (из причије перспективе изгледало је као да су у питању обичне зграде, а тај ефекат је постугнут тродимензионалним осликавањем).

Широку примену имале су и посебне мреже за спутавање противника које су се монтирале на важне објекте - на први поглед, могло би се рећи да је у питању нека ливада или парк, док је испод такве једне мреже могао бити Историјски музеј или Маузолеј Лењина. Осим тога, мреже у комбинацији са импровизованим панелима коришћене су и за маскирање саобраћајница и стварање потпуно другачијег "визуелног идентитета" Москве.

Осим тога, Руси су у циљу одбране правили и лажне, за непријатеље веома "примамљиве" објекте који су служили да одврате пажњу Немаца - од дрвених панела и кутија изграђени су лажни аеродроми, музеји и инфраструктурни објекти од државне важности, а из различитих крајева града доношено је и дрвеће, како би све изгледало што реалистичније.

Да ли је тактика маскирања Москве била делотворна

Апсолутно да! Поједини историчари и истраживачи наводе да је метод маскирања Москве био веома делотворан и да је на овај начин најмање једна трећина пројектила усмерена на погрешне мете. Током ваздушних напада, непосредно на Кремљ, фашистичке снаге бациле су само три бомбе - две су погодиле зграду Арсенала и незнатно оштетиле њену фасаду, а једна, 250 килограма тешка, погодила је Велики замак Кремља али се срећом није активирала.