Магазин

Ослобађање маште: Како развити креативност код деце

Сва деца се рађају са великим потенцијалом да користе своју машту, а сви смо способни да стварамо, креирамо, пројектујемо! Међутим, током одрастања, већина нас изгуби ову вештину. Нестаје због грешака у учењу које спутавају креативност.
Ослобађање маште: Како развити креативност код деце© freepik/prostooleh

Креативност је способност стварања, употреба маште да се направи нешто другачије. Способност креирања је у великој мери утицала на процес еволуције и омогућила људима да се развију као врста. Обично повезујемо креативност са сликарством, писањем, вајарством, архитектуром, књижевношћу и тако даље, ипак је у стварности креативност видљива у много више области и дисциплина, пише руски магазин "Вумен".

Способност стварања укључује осмишљавање нових начина размишљања и рада, па чак и решавање широког спектра проблема. Осим тога, креативност је јединствено лично искуство у коме се човек осећа пријатно, што му омогућава да се изрази, постане део друштва и израсте у здраву особу. 

Међутим, многа деца ће током одрастања изгубити креативност и своје стваралачке моћи. Овај губитак креирања и стварања, може настати као последица грешака ментора, одраслих особа које су у дететовом окружењу (родитеља, наставника, васпитача, дадиља), а који су ограничавали креативне способности малишана. Да бисмо знали како да се подстакне креативност, потребно је прво сагледати којим грешкама се спутава:

Казна за креативност - Често се дешава да родитељи кажњавају или замерају креативне поступке детета. Најчешће се то дешава када дете одступи од правила која су одрасли или друштво наметнули и оно не уради оно што се очекује. На пример када дете обоји сунце зеленом или плавом бојом. У таквим случајевима обично им се приговара и тражи да све поправе и пребоје у адекватну боју, у овом случају у жуту. Не схватајући да у том тренутку, гасе креативност.

Давање превише упутстава - Одрасли већином покушавају да докажу детету да знају више и боље, и тиме несвесно преузимају контролу над његовом/њеном маштом. Руски психолози ово сматрају катастрофалном праксом. Детету не би требало спутавати креативност сталним навођењем, напротив, деца могу мало да се воде и усмеравају кроз процес ставрања, али им увек оставити простор за импровизацију.

Копирање - Када родитељи траже од деце да прекопирају или имитирају нешто, заправо мисле да раде све најбоље и како треба мислећи да поставља "златни стандард" и усађује праве идеје. Међутим, погрешно је мишљење да се кроз имитацију може развити неопходна и јединствена вештина. Напротив, све је потпуно супротно. Коришћење шаблона као водича је у реду, али замолити дете да га буквално копира (на пример, нечији цртеж) нарушава креативност.

Стално захтевајте од детета "нормалност" - Одрасли би требало да запамте да је процес стварања, креирања, одступање од "нормалности".

Баш као што спортисти на Олимпијским играма и светским првенствима постижу невероватне и фантастичне успехе трудом и радом, тако се са марљивошћу и редовношћу, могу тренирати не само мишићи, већ и креативност. Добро је позната чињеница: захваљујући креативности, деца постају успешнији људи. Не само у уметничком окружењу или књижевности, већ иу финансијском сектору и ИТ области.

Да би се то урадило, постоје елементарне вежбе које се могу изводити и код куће и у школи. Главни постулат којим би се требало водити, према мишљењу руских психолога је: Дете види свет другачије, а то уопште не значи да је погрешно.

Како им помоћи да свој креативни потенцијал максимално остваре

1. Пустити децу да греше

Ово је један од основних корака у развоју креативног потенцијала. Оно што за одрасле може изгледати као грешка и одступање од правила, за дете је најбољи начин да стекне креативно искуство.

2. Читати им приче пре спавања

Ово је најелементарнији и најзабавнији начин да се укључи машта и акумулира креативни ресурс за обављање различитих задатака. Одлична вежба је и замолити своје дете да са времена на време исприча причу. Као наговештај, употребити две-три кључне речи (име лика, место радње, заплет приче...) - остало ће брзо сами завршити у својој машти.

3. Подстицати изражавање мишљења

Често у школи или код куће, након одговора на питање, детету се каже: "Грешиш", "Какву си глупост помислио!" А некада се родитељ и смеје дететовим ставовима. У већини случајева то доводи до тога да се код детета створи страх од јавног изношења свог мишљења. Најбоље је пажљиво слушати малишана и покушати разумети идеју коју је он изнео. Родитељи и наставници би требало да буду људи који су одговорни за стварање окружења у којем деца могу да буду креативна; места где као одговор на полет маште неће бити вриска и увреда.

4. Креативност и машта не могу се ограничити

Стога, ако дете жели да створи причу са предметима или да је прикаже предметима, ту жељу треба подстицати и помоћи му да пронађе праве, у овом случају, предмете за реализацију.

5. Важан је процес, а не резултат

Деца би требало да науче да је истинско задовољство и задовољство у креативности у процесу, а не на самом крају (како се обично верује). Такође је неопходно ценити време и труд утрошен на постизање циља. Само тако ће потомство научити да су истрајност и стрпљење кључни за постизање сваког од циљева који су себи поставили у животу.

Још једном, подсећамо да свака креативност доприноси менталној прилагодљивости, односно омогућава дечацима и девојчицама да се лако прилагоде променама које се дешавају у животу. Поред тога, повећава ниво самопоштовања и чини их независнијим. Зато је толико важно да се од малих ногу развијају креативне способности.

image