Магазин

Научници тврде: Постоје три ствари које можемо купити како бисмо били срећни

Да ли је истина да "новац не купује срећу"? Многи би се сложили са овом познатом фразом, али поједини економски стручњаци и психолози сматрају да куповином одређених ствари заиста можемо постати срећнији, као и да је због тога важно пажљиво одабрати на шта трошимо новац.
Научници тврде: Постоје три ствари које можемо купити како бисмо били срећни© Pexels/Bela cheers

Потрага за срећом је одувек била саставни део људског живота а истинско тражење среће је тема којом су се бавили многи научници и психолози, како би разумели све факторе који доприносе човековом задовољству. Занимљиво је да поједине анализе указују да куповина коју обављамо има директан утицај на радост коју осећамо.

"Важно је шта радите са новцем," објаснио је за Си-Ен-Би-Си Мејк ит (CNBC Make It) Мајк Нортон, професор са Харварда. "Када питате људе која је тајна за срећан живот, сви кажу да је потребно да имају сопствену сврху у свету и да негују блиске односе са другима." У таквим случајевима, новац може бити од помоћи. Кључ није у стицању материјалне имовине, већ у улагању у искуства, куповање за друге и "куповање" слободног времена:

Искуства, не ствари

Куповање нове одеће, ципела, накита и сличних ствари, сигурно може бити задовољавајуће и забавано, али никада није право решење за постизање дугорочне среће. Поред тога, често се дешава да исувише предмета почне да представља терет и постепено "скупљају прашину", тако да радост коју таква куповина доноси убрзо нестане.

С друге стране, успомене са доброг путовања, одласка на вечеру или концерт с пријатељима, ће увек бити с нама. "Људи најчешће прво купују ствари када имају новца", каже Нортон. Уместо тога, он препоручује да свој новац потрошимо на искуства са другима. Прво, драги људи увек могу бити извор среће. Затим, често се радујемо док ишчекујемо догађај, тако да осећамо срећу чак и пре него што се планови остваре.

На крају, цело искуство постаје драгоцена успомена. "Дакле, постоји срећа пре, током, и после догађаја, што значи да искуство и успомене побеђују материјално", сматра Мајк.

"Куповина" додатног времена

У нашем брзом свету, време постаје врста "луксузне робе". Осећај журбе и притиска због бројних рокова могу довести до стреса, несреће и генерално нижег благостања. Недавна истраживања сугеришу да коришћење новца за "куповину" времена - то јест, ангажовањем чистачице или плаћањем услуге доставе како бисмо уштедели време, може допринети осећају спокоја.

У низу експеримената које је спровела професорка Ешли Виланс на Харвардској пословној школи, људи који су трошили новац како би себи "купили" време пријавили су већи ниво среће од оних који су куповали само материјална добра. Исти ефекат је примећен без обзира на ниво прихода.

"Куповина" времена у суштини значи препуштање задатака (који нам се не свиђају) другим људима. Тиме добијамо више времена за активности у којима уживамо и које су нам значајне. То може укључивати провођење времена са вољенима, бављење хобијима или једноставно опуштање.

Просоцијална куповина

Без обзира на приходе, већина људи има тенденцију да троши скоро сва средства која имају на себе, каже Нортон. Али "куповина за себе не чини много за нашу срећу", каже он. Међутим, трошење новца на друге може имати другачије ефекте. Нортон је описао једну студију спроведену у кафићу, у којој су људи купили кафу за друге и описали да су се осећали много радосно због тога. С друге стране, они који су само себи купили напитак, нису осећали исту радост.

Дакле, "просоцијална куповина" може бити поклон за неког другог или чак донација у добротворне сврхе. Цена није толико битна, већ је важнo искрено желети другоме улепшамо дан.

Психолози и економисти су у више наврата откривали снажну везу између просоцијалне потрошње и среће. Позитиван резултат даривања другима се одржао на различитим нивоима прихода и у разним културама. Поред тога, одређене анализе су показале да просоцијална потрошња активира мезолимбички пут, који утиче на систем награђивања у мозгу (допамин), што доводи до осећања радости.

Давање другима је дубоко укорењено у наше друштвено ткиво и промовише осећања друштвене повезаности, љубазности и захвалности. Дакле, куповина кафе за пријатеља или донација у добротворне сврхе до које нам је заиста стало, може повећати не само туђу, већ и нашу срећу.

image