Магазин

"Женска математика": Забава или штетан тренд

Још један у низу бројних виралних ТикТок хештегова је "женска математика" (#girlmath), која описује јединствен начин "управљањем" финансијама, са којим се повезује на стотине хиљада жена широм света. На пример, све испод шесто динара је заправо бесплатно, а ако је концерт на који смо отишли плаћен месецима унапред, када се коначно појавимо на њему, осећамо се као да је заправо био "бесплатан". За неке је тренд безазлена забава, али други га оштро критикују.
"Женска математика": Забава или штетан тренд© Pexels/Karolina Grabowska

Најновији хештег #girlmath је преплавио ТикТок и постепено прелази и на остале друштвене мреже. У клиповима који припадају тренду се могу видети жене и девојке, које описују необичан начин приступања новцу у свакодневници. Иако њихове изјаве звуче нелогично, на милионе девојака позитивно реагује на клипове, говорећи да се коначно осећају да неко разуме њихово "нетипично" схватање финансија.

Неки од главних примера "женске математике" који се могу видети на неким од најпопуларнијих клипова су:

  • Ако вратимо сукњу у продавници и добијемо новац назад, тај исти новац је заправо поклон и сада га можемо потрошити како год желимо.
  • Ако један цео дан не потрошимо никакве паре, сутрадан можемо удвостручити куповину.
  • Када улазнице за концерт купимо неколики месеци унапред, када дође дан концерта, то доживимо као да су улазнице заправо биле бесплатне (јер су се у међувремену "исплатиле").
  • У случају да смо неочекивано пронашли новац у џепу или торби, то је заправо поклон и можемо их потрошити како год желимо.
  • Ако се планови за окупљање са друштвом не остваре, то је заправо уштеда новца, који сада можемо потрошити на нешто друго.
  • Ако смо спреми да платимо пар панталона педесет евра, али оне заправо коштају тридесет, то значи да нам је остао "бонус" од двадесет евра.
  • Када плаћамо у кешу, заправо нисмо ништа платили, јер нам се број на рачуну није смањио. Друга верзија овога је да ако смо платили картицом, заправо је бесплатно, јер нисмо гледали како нам новчанице "одлазе" из руке.
@acupofcody Replying to @happilyeverasher I think he’s catching on 😂 #girlmath#acupofcody#fyp#foryoupage♬ original sound - ☕️ CODY

Постоје бројни други примери и сасвим је јасно да математички, овакав начин размишљања нема смисла. У исто време, на хиљаде људи у коментарима на различитим ТикТок клиповима говори да захвални, јер нису једини који размишљају на овај начин и да свакодневно практикују ову "обрнуту логику".

Иако делује безазлено, овај наизглед забаван онлајн тренд је покренуо неколико озбиљних дискусија о утицају виралних клипова на репутацију жена и девојака. Пре свега, многи критикују сам назив тренда, јер може подстицати људе да верују да жене нису способне за одговорно руковање новцем. Поред тога, цео тренд многима делује само као инфантилизација жена, која потврђује веровање да су жене само сконцентрисане на "површна" задовољства, од којих ће лако банкротирати, иако и мушкарци могу бити подједнако неодговорни и импулсивни када су у питању финансије.

Наведене критике су сигурно на месту, али да би се наизглед "неозбиљан" тренд разумео (и критиковао), добро је размислити одакле је дошао и зашто се младе генерације повезују с њим. Пре свега, у последњих неколико година, многи млади људи (посебно девојке) не осећају потребу за куповањем некретнина, оснивањем породице и сличним "обавезама за одрасле" као раније. Многима будућност целог света делује исувише нестабилно и непредвидиво, да планирање оваквих корака, барем за сада, нема смисла.

Уместо тога, слави се успех у каријери, трошење новца на себе и уживање у хобијима, куповини, плаћању манифестација и искуства... Самим тиме, овакав начин размишљања се суптилно промовише кроз тренд "женске математике": "Знам да ми нико не може обећати сигурност и стабилност у будућности, тако да хоћу да живим у садашњости и уживам у трошењу на себе, без размишљања о последицама!"

Људи углавном имају подељене реакције на овакав став. С једне стране, постоји страх да овакав начин посматрања света може охрабрити младе да буду "неодоговрни и себични", док други мисле да је овакав однос према новцу прикадан за младе и да не би требало да се осећају лоше због тога.

Не може се рећи да ли је тренд заиста штетан, да ли је само забавни хештег, да ли је одраз данашњег друштва, али сигурно је интересантно како се однос младих према свету може анализирати и преко неколико виралних клипова на интернету. 

image