Зашто је дигитална писменост важна за децу
Вероватно сте у неком тренутку одузели детету телефон или таблет. Малишан се стрпи, "издржи" да неко време не игра игрице или да не буде на Тиктоку и онда кад му поново дозволите да буде на интернету, врати се на старо и наставља сатима и сатима да буде на мрежама. Сузбијање употребе уређаја, самим тим и друштвених мрежа не решавају проблеме, сматрају научници и додају да је идеја да их научимо да се на прави начин носе изазовима дигиталног света.
Шта је дигитална писменост
За владање дигиталном писменошћу потребно је да разумемо технологију, јер ако је не разумемо, дигитални свет постаје непрегледан, а често и опасан. Стручњаци истичу да је дигитално описмењавање важно из два разлога: безбедности и ефектнијег коришћења садржаја на интернету. Када смо у процесу дигиталног описмењавамо детета, требало би да радимо на његовој способности критичког размишљања, развијања самоспознаје и изградње позитивних друштвених вештина.
Дигитална писменост се "увукла" у све поре наших живота, а посебно је постала важна код деце и не подразумева само да знамо како да "шкљоцнемо" селфи или отворимо налог на Инстаграму. Овај термин скоријег датума, подразумева способност проналажења, анализу, процену, стварање и пренос информација у дигиталном формату.
Вештине дигиталне писмености су животне вештине
Дигитална писменост развија вештине које повећавају благостање чинећи децу паметнијом, емоционално снажнијом, компетентнијом и сигурнијом. То нису само вештине "баратања друштвеним мрежама", већ су важне животне вештине које се примењују на све што раде. Дигитална писменост се не стиче лако и не можете само да кажете: "Ево, поштоваћемо одређена правила и то је то". Као родитељи, требало би да преузмемо одговорност за понашање своје деце, оснажујући свесне изборе и одређујући приоритете, пише "Саклоџи тудеј".
Како да знамо да је дете дигитално писмено или иде у том смеру
Дигитална писменост повећава благостање тако што су на право место "постављене" унутрашње психолошке потребе као што су аутономија (самостални избори и евалуација), компетенција (веровање у способност да се делује и превазиђу препреке) и друштвена повезаност (емоционална веза са другима). Ова писменост гради самосвест, аутономију, критичко мишљење и компетенцију тако што учи децу да:
- Препознају када је употреба технологије здрава и уравнотежена
- Постављају питања и критички размишљају о томе шта виде на мрежама
- Преузму одговорност за понашање, оснажујући свесне изборе и одређујући приоритете
- Изграде друштвене вештине попут љубазности и емпатије
- Пружају стратегије за поступање са насилницима или неприкладним садржајем
- Схвате важност граница - укључујући лично понашање, приватност и власништво над садржајем
- Схвате скривене мотиве неког садржаја
На дигиталној писмености треба сви да радимо
"Примери у нашем окружењу често говоре да деца не користе уређаје и интернет у едукативне сврхе, него само када наставници траже од њих. Зато је неопходно да на дигиталној писмености радимо сви - од родитеља, преко наставника, психолога, васпитача, да бисмо деци пренели знање на најбољи могући начин. Такође, примећено је да уколико дете нешто посебно интересује, нпр. аутомобили, само ће се "распитати" на интернету, гледати делове аутомобила, читати о моделима и маркама кола. Овакав вид интересовања треба подстаћи", каже за РТ Балкан дефектолог-сурдолог Наташа Станковић.