Магазин

Психолози објаснили због чега је ново ажурирање Ајфона изазвало револт и отпор корисника

Корисницима Ајфона су се ових дана уређаји ажурирали до последње верзије оперативног система, Иос17, а промене, иако тривијалне, изазвале су револт и талас отпора. Већини корисника Андроида је оваква реакција љубитеља "јабучице" била занимљива и необична, те су се психолози потрудили да је објасне са њихове тачке гледишта.
Психолози објаснили због чега је ново ажурирање Ајфона изазвало револт и отпор корисника© Canva / Cup od Couple

Недавно ажурирање софтвера изазвало је праву пометњу међу корисницима Ајфона, а промене, иако тривијалне, поиграле су се са њиховом "мишићном меморијом". Шта је то толико разбеснело љубитеље "јабучице", објаснили су психолози, а веровали или не, узрок лежи у психолошкој реакцији на промене.

Епл се поиграо са "мишићном меморијом" корисника

Једна од највећих промена коју је донело најновије ажурирање софтвера јесте репозиционирање тастера за завршавање телефонских позива који се годинама уназад налазио у централном делу на дну екрана. Сада, са верзијом ИОс 17, тастер је померен у десну страну, а иако делује банално, оваква промена је веома лоше прихваћена због такозване мишићне меморије - аутоматизованог процеса који се развио као последица великог броја понављања током дужег временског периода.

"Оваква промена може довести до грешака приликом позива", тврде љутито корисници.

Љубитељи Ајфина су масовно почели да се жале на нову верзију софтвера како Епловој техничкој подршци, тако и у објавама на друштвеним мрежама, а психолози су овакву њихову реакцију објаснили рационализацијом отпора према променама, која је природна појава.

Ма колико биле безначајне, промене изазивају отпор

У пракси се може пронаћи безброј примера како су промене које су за наше добро, или оне минималне, у људима широм света изазивале бунт. Присетимо се само увођења појаса у аутомобилима 60-их година прошлог века: њихов циљ био је да се повећа безбедност путника у возилима, али и поред тога деценијама је ова иновација сматрана наметањем сулудих правила и нападом на лични простор. Штавише, чак и данас, поред драконских казни, поједини возачи и путници принципијелно одбијају да се вежу у колима.

Још један пример је "нова Кока-Кола" која је била унапређена верзија овог популарног газираног пића која се у продаји појавила 1985. године. Нажалост, ни маркетиншка кампања није помогла овој иновацији да надмаши стару верзију на коју су потрошачи навикли. Како би се супротставили промени, људи су масовно почели да гомилају старе лименке пића и потпуно бојкотују нову формулу, а производња је ускоро враћена на пређашњу варијанту.

Љубитељима "Крајола" бојица није се допала чак ни сама промена назива њихових омиљених производа, а иновација компаније Бинеј и Смит била је осуђена на пропаст. Купци су овом безначајном променом били толико изреволтирани, да су чак организовали протест испред седишта компаније, само како би челницима скренули пажњу да њихове идеје нису добродошле међу потрошачима.

Због чега се јавља отпор према променама и на који начин га можемо превазићи

Отпор према променама се јавља када нам је "одузето" оно на шта смо навикли и што нам је познато, а нашој је природи да тежимо ономе што нам је блиско и у чему се осећамо сигурно. Разлог отпора према променама је страх од непознатог, од осећаја губитка контроле и непредвидивости, а чак и када нам нешто није баш потаман, али смо на то навикли, тешко га се одричемо.

Један од начина да се отпор према променама смањи јесте укључивање у сам процес - тако ће и осећај контроле бити присутан, а број неизвесности који нас у будућности чека мањи. Такође, од користи може бити и информација да је промена неизбежна, али за наше добро, при чему би они који имплементирали промене редовно вршили едукацију и извештавање све док процес не буде завршен.

image