Магазин

Како саопштити лоше вести, а не изазвати буру негативних емоција

Нико не воли да саопштава лоше вести, нарочито када су у питању нама драге особе за које знамо да ће реаговати емотивно и бурно. Ипак, постоје једноставни савети који нам могу помоћи да процес саопштавања прође што безболније за обе стране - како за нас, тако и за онога ко треба да чује лошу вест.
Како саопштити лоше вести, а не изазвати буру негативних емоција© Canva / JackF

Раскид емотивног односа, прекид дугогодишњег пријатељства или сарадње, па чак и трагични догађаји - све су ово саставни чиниоци наших живота, а саопштавање лоших вести је некада и теже него њихово прихватање. У добром делу случајева, емоције постоје код обе стране, а како се нелагодна ситуација не би претворила у бурну и драматичну, обратите пажњу како ћете до саговорника донети информације.

Припремите се за разговор

Саопштавање лоших вести је увек стресно за обе стране, а замуцкивање, тражење правих речи и слично може само додатно унети напетост у разговор. Како бисте то избегли, запишите основне тезе о којима ће бити речи, а уколико имате трему, можете и провежбати говор испред огледала. Наравно, то не значи да треба да цео разговор "набубате" напамет и издекламујете све од речи до речи, али оне основне моменте би требало да имате у глави у сваком тренутку. Током разговора сачувајте смиреност, али немојте никако бити равнодушни и одавати утисак да вам је свеједно.

Базирајте се на провереним чињеницама

Припремите се на то са ваш саговорник лоше вести може примити веома емотивно и бурно, а како бисте заштитили обоје, будите спремни да појасните због чега се овај разговор води и како је до њега дошло. Све зависи, наравно, од случаја до случаја, али онда када имате прилику да разговор поткрепите чињеницама, то и учините. Нека саговорник и сам објективно сагледа ситуацију и овлада свим важним чињеницама.

Одаберите право време и место

Веома је важно и да одаберете прави тренутак када ћете лошу вест саопштити, али и место на коме ћете се обоје осећати комфорно и где вас нико и ништа неће ометати. Уколико након саопштавања лоше вести очекујете да би разговор могао да се настави и пређе у дискусију, испланирајте и то, како не бисте једноставно рекли све што имате рећи и само се окренули и отишли. Зависно од теме, саговорнику ће вероватно бити потребно мало времена да "свари" информације и затим о њима и поприча, па будите спремни и на такав развој ситуације.

Лоше вести саопштите приликом сусрета, а не телефоном или СМС поруком

Прекидање емотивног односа или давање отказа на послу путем позива, поруке или мејла је пре свега непоштовање друге стране, док саопштавање о несрећном случају, болести или некој другој трагедији на исти начин показује и одсуство емпатије и основног разумевања људских емоција. Зато, уколико је на вама одговорност да саговорнику пренесете неке лоше вести, предложите да се видите у што краћем року и избегавајте да наговештаје дајете телефоном.

Будите емпатични, али директни и искрени

Не покушавајте да сакријете праву истину и немојте бити исувише нежни, меки и рањиви када саопштавате лоше вести. Уколико, примера ради, дајете отказ запосленом, немојте му говорити да он ништа није крив и да је показао одличне резултате ако то тако не мислите. Умест отога, јасно и концизно изнесите реалне разлоге отказа и дајте "фидбек" о стварном стању ствари. Исто важи и за раскид емотивног односа, пријатељства и слично.

Не "увијајте у украсни папир"

Осим тога, истраживања су показала да они који ишчекују лоше вести увек радије бирају да им се све каже директно, без "увијања у украсни папир" и без предугачких увертира, јер тада ниво стреса само расте. Дакле, заобиђите распредање о времену, гужви у саобраћају и бесмисленим темама, већ одмах након поздрављања пређите на ствар. Тиме ћете и себи, али и другој страни скратити муке и осећај непријатности, а ваш саговорник ће имати и утисак да преко пута њега седи транспарентна и искрена особа.

Бирајте речи, али и тон комуникације

Не само да је важно да бирате праве речи када другој особи саопштавате лоше вести, већ је једнако значајно и да оно што говорите буде испраћено адекватним тоном. Подругивање, подсмеси и омаловажавање никако не треба да буду део овако деликатних разговора, а тон треба да буде испуњен разумевањем, али и објективношћу.

Покажите да вам је стало и да желите да помогнете

На крају непријатног разговора, обавезно питајте саговорника како се осећа након што је примио лоше вести и покажите да вам је стало уколико и заиста јесте. Никако немојте глумити бригу, подршку и слично - искреност је најважнија. Уколико желите и имате могућности некако да помогнете, то можете и предложити, а ако ваш саговорник прихвати помоћ, будите одговорни и држите до своје речи. Најгоре што може да се деси јесте да предложите помоћ, а затим само нестанете као да се ништа није десило.

image