Финфлуенсери: Да ли можемо да верујемо дигиталном финансијском саветнику

На Тиктоку и Инстаграму многи инфлуенсери препоручују како да се обучемо, нашминкамо, направимо егзотична јела. Такође, велики број дигиталних креатора, који се зову финфлуенсери, дају савете у вези новца и предлажу како да га потрошимо, уштедимо или инвестирамо. Овај модеран приступ финансијској "писмености", где нас саветује особа која није нужно стручњак у области је веома популаран посебно међу младима. Ипак, поставља питање да ли је овај метод права ствар или је аларм за узбуну?

Новац је некада била осетљива тема. Данас, захваљујући друштвеним мрежама отворено се прича о томе колико зарађујемо, како да уштедимо за кола или подигнемо повољан кредит. У томе посебно предњаче финфлуенсери (финансијски инфлуенсери) - особе које дају кратке савете у вези са парама.  Њихова прича је често заснована на личном искуству, а не на стручном знању као што је случај са професионалцима. Обично се баве темама као што су "три ствари које никад не купујем" или "шта је потребно да урадиш да зарадиш за свој стан".

Тај моменат, где особа из свог искуства прича како је успела да уштеди или нешто прода за далеко веће паре, посебно привлачи људе. Многи финфлуенсери истичу да се људи пре повежу са причом из личног искуства, него са великим корпоративним компанијама или брокерским предузећима.

Да ли су савети финслуенсера безбедни

Милиони људи се свакодневно пријављују да би добили савете од ових инфлуенсера, пише Би-Би-Си. Њихов садржај који пласирају на мрежама је једноставан и првенствено привлачи младу публику:

"Инфлуенсери у домену финансија имају тенденцију да креирају садржај који је привлачан млађим генерацијама. Често користе терминологију из поп-културе и поједностављују термине", каже Конор Кембел, стручњак за пословне финансије.

Финфлуенсери истичу да је публика веома пријемчива за њихове савете. Ипак, стручњаци упозоравају да неке препоруке могу да одведу пратиоце на погрешан пут: "Друштвени медији могу довести до тога да журимо у доношењу одлука из страха да ћемо пропустити нешто у чему учествује много других људи. Морамо имати у виду, да су неки од ових инфлуенсера само обичне особе без искуства у финансијама", наглашава Конор.

Да ли можемо да им верујемо

Стручњаци упозоравају на пораст улагања заснованог на упитним упутствима инфлуенсера. Тврде да неки од ових инфлунсера нуде лоше савете, често из  недостатка финансијског знања.

У неким случајевима, разне организације су оптужиле ове креаторе садржаја да користе људе оптерећене дуговима како би повећале број својих пратиоца.

И поред дискутабилних савета и забрињавајућих тактика, стручњаци за финансије тврде да, ако су ти савети "упарени" са наши проницљивим ставом, финфлуенцери ипак могу да помогну да поставимо добре темеље управљања новцем:

"Личне финансије су, као што име говори, личне, а околности су различите. Важно је проценити да ли су предлози инфлуенсера релевантни за вашу финансијску ситуацију, саветује Конор.