Магазин

Услуге "тачно време" и "буђење" и даље користе стотине хиљадa грађана

"Окрени број 95 као сав нормална свет и аутомат каже тачно време" су стихови музичке нумере са којима су многе генерације расле и певушиле, а и обртале ове бројеве на "Пупиновом" телефону како у доколици, тако и из стварне потребе. Од пре пар деценија, времена су се драстично променила, телефон ради многе ствари за нас - те нам услуге тачног времена и буђења нису потребне. Или барем само тако мислимо - у Србији су и даље актуелне и годишње се користе стотинама хиљада пута.
Услуге "тачно време" и "буђење" и даље користе стотине хиљадa грађана© Ron Lach/pexels

"Тачно је 13 часова, 28 минута и 10 секунди" говори аутомат, савршене дикције, женским, уздржаним гласом. За неупућене, пре пар деценија, док мобилни телефони нису узели маха и постали наш најбољи пријатељ, звали смо са фиксних телефона број - услугу тачног времена како бисмо навијали "Искрине" будилнике. Такође, монотона звоњава прегласног телефона нас је будила, односно, наручивали смо буђење како не бисмо закаснили на састанак, екскурзију, посао.

Сервис још не иде у пензију

И таман кад помислимо да су "тачно време" и "буђење" отишли у заборав, недавно нас подсети званични податак који је дошао из Телекома. Наиме, компанија и даље има ове услуге као стандардну понуду, а јавности су достављени занимљиви подаци.

"Услуга буђења" на броју 19811 и даље буди велики број корисника широм Србије, и у 2023. години је ту услугу тражило близу 71 хиљада корисника. Такође, услугу "Тачно време" позивањем броја 195 у 2023. години је затражило око 400 хиљада корисника, а највише је захтева било у октобру месецу, речено је за РТ Балкан.

Претпостављамо да су позиви за "тачно време" били учесталији баш у овом месецу, јер се у октобру "прелази" са летњег на зимско рачунање времена. 

Ко зове и распитује се о томе "колико је сати"

Поред свих "сокоћала", ко још зове тамо неке аутоматизоване оператере и чека да му буде саопштено тачно време, кад пише на екрану телефона?  Ваљда имамо и аларме на телефону које можемо да подесимо да буду гласни - зашто бисмо онда звали и наручили да нас неко пробуди? Помислимо, можда зову ове бројеве старији грађани, држе се својих навика. Или млади, чисто да експериментишу, необично им, чак и смешно да неко користи овако нешто.

Овде само можемо да нагађамо, јер "не постоји могућност да се утврде старосне групе или да се наведу разлози за њихово коришћење", јасни су из Телекома.

Али, шта чујемо у "обичним" разговоримо кад "потегнемо" неку овако, носталгичну тему, а опет тако чудну за данашње време?

Има оних које само прејако звоно фиксног телефона може да пробуди из сна и зашто би мењали онда ту могућност, прелазили на нешто ново, кад деценијама је користе и сигурни су у њу. Или особе које не користе мобилне телефоне (да, још увек их има) једноставно и даље зову са фиксног, проверавају колико има сати. Уосталом, можда и вас ови редови "наговоре" да позовете "тачно време", онако из радозналости, знатижеље. 

Гласовном сату Француска рекла збогом, многе државе и даље имају ову услугу

Први телефонски говорни сат настао је Француској у сарадњи са Париском опсерваторијом, 14. фебруара 1933. године. У 2022. најављено је да ће услуга бити укинута - позив је коштао 1,5 евра, али за њега више није било интересовања.

Треба напоменути да услуге тачног времена постоје и даље у многим државама - Русији, Новом Зеленду, Италији, Шпанији...

image
VV inauguration
banner